Drętwienie kończyn w nocy – objawy, przyczyny i leczenie

lista artykułów     

Drętwienie kończyn w nocy – objawy, przyczyny i leczenie - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

22 kwietnia 2020

Drętwienie kończyn w nocy – objawy, przyczyny i leczenie - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

Jedną z uciążliwych dolegliwości, z którą zmaga się coraz więcej osób jest, drętwienie kończyn podczas snu. Uczucie mrowienia, stopniowy lub całkowity zanik czucia potrafią wybudzać nas ze snu i niejednokrotnie stają się powodem licznych obaw o nasze zdrowie. Jakie są przyczyny takich dolegliwości? Co można zrobić, aby ich uniknąć? O tym przeczytacie w niniejszym artykule.

 

Przyczyny drętwienia kończyn podczas snu

Drętwienie kończyn podczas snu to dolegliwość o zróżnicowanym podłożu. Wśród jego najczęstszych przyczyn wymienia się:

  • Niedobór witamin i związków mineralnych – szczególnie witamin z grupy B, które wspierają na co dzień funkcjonowanie układu nerwowego oraz magnezu i wapnia, które pozytywnie wpływają na pracę mięśni i przewodnictwo nerwowe.

  • Nieprawidłową pozycję ciała podczas snu – podczas snu nie kontrolujemy położenia naszego ciała. Stąd zwiększone ryzyko ułożenia kończyn w pozycji, która sprzyja niedokrwieniu, a przez to wywołaniu uczucia mrowienia i odrętwienia.

  • Przejściowy ucisk na nerwy – nieprawidłowa pozycja ciała podczas snu może także wywoływać ucisk na nerwy. Przykładowo w zespole cieśni nadgarstka ucisk na nerw pośrodkowy skutkuje uczuciem mrowienia i drętwienia w trzech palcach u rąk – kciuku, wskazującym i środkowym. Z kolei w przypadku nadmiernego nacisku na nerw łokciowy, dochodzi do drętwienia pozostałych palców – choroba ta zwana jest „łokciem tenisisty”.

  • Ciąża – w okresie ciąży w organizmie zachodzą liczne zmiany hormonalne. Stają się one często przyczyną zatrzymania nadmiaru wody. To z kolei powoduje powstawanie obrzęków, które uciskają wybrane partie ciała i skutkować mogą uczuciem drętwienia.

  • Przemęczenie – brak wystarczającej ilości snu i silny stres to czynniki, które negatywnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Przyczyniają się także do złego wchłaniania mikroelementów i witamin, co skutkować może również drętwieniem kończyn podczas snu.

  • Choroby współistniejące – w tym stwardnienie rozsiane, choroby o podłożu immunologicznym, reumatoidalne zapalenie stawów czy neuropatie.

  • Stany pourazowe – objawiające się uciskiem lub uszkodzeniem nerwów obwodowych na skutek złamania kości, zwichnięcia, skręcenia czy stłuczenia dłoni lub nóg.

 

Co możemy zrobić, aby uniknąć drętwienia kończyn i jak leczy się tę przypadłość?

Jeśli uczucie drętwienia i mrowienia w kończynach podczas snu pojawia się sporadycznie, mija po zmianie pozycji i przywróceniu właściwego krążenia krwi, to nie mamy większych powodów do obaw. Jeśli jednak niepokojące objawy nie mijają, to należy bezwzględnie zasięgnąć porady lekarza. Zdarza się bowiem, że są to symptomy poważniejszych chorób związanych z układem krążenia (np. zmiany miażdżycowe, zawał), nerwowym (np. niedokrwienny udar mózgu) czy narządów ruchu (np. choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa).

Wszystkie więc przypadki, które budzą nasz niepokój, powinny być sygnałem do konsultacji ze specjalistą. Podczas diagnozy lekarz z pewnością zapyta nas o czas wystąpienia objawów i tempo ich narastania, przebyte urazy, formę spędzania czasu wolnego oraz tryb pracy, prowadzoną dietę, a także choroby przewlekłe, czy obciążenia rodzinne. Wszystkie te czynniki mają bowiem duży wpływ na funkcjonowanie naszego całego organizmu. Poznanie ich jest bardzo pomocne w ustaleniu źródła odczuwanych dolegliwości.

W przypadku nocnego drętwienia dłoni lub nóg, wynikającego ze zmian zwyrodnieniowych czy ucisku na nerwy, podstawowym postępowaniem jest zazwyczaj usunięcie czynnika wyzwalającego objawy, a następnie podjęcie fizjoterapii. W niektórych przypadkach wskazana jest również zmiana trybu życia na bardziej aktywny czy wprowadzenie do jadłospisu produktów bogatych w witaminy z grupy B, magnez, potas oraz wapń.

 

Do działań profilaktycznych warto dodatkowo włączyć:

  • wybór odpowiedniego typu materaca i poduszki do spania,

  • zadbanie o wygodną piżamę, która nie powoduje ucisków i zapewnia swobodny przepływ krwi,

  • utrzymywanie odpowiedniej temperatury w sypialni, aby uniknąć nadmiernego wychłodzenia lub przegrzania organizmu.

 

Drętwienie kończyn podczas snu, choć bywa nieprzyjemne i często prowadzi do zaburzeń snu, w większości przypadków, po ustaleniu przyczyny, daje dobre rokowania. Pamiętajmy, że im szybciej podejmiemy działania, tym szybciej powrócimy do pełnej sprawności. Zadbajmy więc nie tylko o komfort podczas snu, ale i o odpowiednią ilość ruchu w ciągu dnia i zbilansowaną dietę. W przypadku konieczności rozpoczęcia rehabilitacji z pomocą przyjdzie portal Sprawdzony Fizjoterapeuta, w którym można znaleźć doświadczonych fizjoterapeutów z całej Polski. 

 

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

29 lipca 2020

Dieta i ćwiczenia jako profilaktyka w chorobie Alzheimera

Profilaktyka choroby Alzheimera obejmuje zbilansowaną dietę i aktywność fizyczną. Dlaczego czynniki te są ważne? Sprawdź na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Dieta i ćwiczenia jako profilaktyka w chorobie Alzheimera - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

22 lipca 2020

Jakie sporty uprawiać latem?

Ciepłe i długie dni podczas wakacyjnych miesięcy zachęcają do aktywności. Jakie sporty warto uprawiać latem? Sprawdź na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Jakie sporty uprawiać latem? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

15 lipca 2020

Jak zminimalizować ryzyko zachorowania na udar latem?

Ryzyko zachorowania na udar wzrasta w okresie letnim. Co zrobić, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia tej choroby? Sprawdź na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Jak zminimalizować ryzyko zachorowania na udar latem? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

08 lipca 2020

Sprawdzone sposoby na przygotowanie organizmu do upałów

Letnie upały zwiększają ryzyko odwodnienia i wystąpienia udarów. Jak im zapobiec? Sprawdź na SprawdzonyFizjoterapueta.pl
Sprawdzone sposoby na przygotowanie organizmu do upałów - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1