Drętwienie kończyn w nocy – objawy, przyczyny i leczenie

lista artykułów     

Drętwienie kończyn w nocy – objawy, przyczyny i leczenie - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

22 kwietnia 2020

Drętwienie kończyn w nocy – objawy, przyczyny i leczenie - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

Jedną z uciążliwych dolegliwości, z którą zmaga się coraz więcej osób jest, drętwienie kończyn podczas snu. Uczucie mrowienia, stopniowy lub całkowity zanik czucia potrafią wybudzać nas ze snu i niejednokrotnie stają się powodem licznych obaw o nasze zdrowie. Jakie są przyczyny takich dolegliwości? Co można zrobić, aby ich uniknąć? O tym przeczytacie w niniejszym artykule.

 

Przyczyny drętwienia kończyn podczas snu

Drętwienie kończyn podczas snu to dolegliwość o zróżnicowanym podłożu. Wśród jego najczęstszych przyczyn wymienia się:

  • Niedobór witamin i związków mineralnych – szczególnie witamin z grupy B, które wspierają na co dzień funkcjonowanie układu nerwowego oraz magnezu i wapnia, które pozytywnie wpływają na pracę mięśni i przewodnictwo nerwowe.

  • Nieprawidłową pozycję ciała podczas snu – podczas snu nie kontrolujemy położenia naszego ciała. Stąd zwiększone ryzyko ułożenia kończyn w pozycji, która sprzyja niedokrwieniu, a przez to wywołaniu uczucia mrowienia i odrętwienia.

  • Przejściowy ucisk na nerwy – nieprawidłowa pozycja ciała podczas snu może także wywoływać ucisk na nerwy. Przykładowo w zespole cieśni nadgarstka ucisk na nerw pośrodkowy skutkuje uczuciem mrowienia i drętwienia w trzech palcach u rąk – kciuku, wskazującym i środkowym. Z kolei w przypadku nadmiernego nacisku na nerw łokciowy, dochodzi do drętwienia pozostałych palców – choroba ta zwana jest „łokciem tenisisty”.

  • Ciąża – w okresie ciąży w organizmie zachodzą liczne zmiany hormonalne. Stają się one często przyczyną zatrzymania nadmiaru wody. To z kolei powoduje powstawanie obrzęków, które uciskają wybrane partie ciała i skutkować mogą uczuciem drętwienia.

  • Przemęczenie – brak wystarczającej ilości snu i silny stres to czynniki, które negatywnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Przyczyniają się także do złego wchłaniania mikroelementów i witamin, co skutkować może również drętwieniem kończyn podczas snu.

  • Choroby współistniejące – w tym stwardnienie rozsiane, choroby o podłożu immunologicznym, reumatoidalne zapalenie stawów czy neuropatie.

  • Stany pourazowe – objawiające się uciskiem lub uszkodzeniem nerwów obwodowych na skutek złamania kości, zwichnięcia, skręcenia czy stłuczenia dłoni lub nóg.

 

Co możemy zrobić, aby uniknąć drętwienia kończyn i jak leczy się tę przypadłość?

Jeśli uczucie drętwienia i mrowienia w kończynach podczas snu pojawia się sporadycznie, mija po zmianie pozycji i przywróceniu właściwego krążenia krwi, to nie mamy większych powodów do obaw. Jeśli jednak niepokojące objawy nie mijają, to należy bezwzględnie zasięgnąć porady lekarza. Zdarza się bowiem, że są to symptomy poważniejszych chorób związanych z układem krążenia (np. zmiany miażdżycowe, zawał), nerwowym (np. niedokrwienny udar mózgu) czy narządów ruchu (np. choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa).

Wszystkie więc przypadki, które budzą nasz niepokój, powinny być sygnałem do konsultacji ze specjalistą. Podczas diagnozy lekarz z pewnością zapyta nas o czas wystąpienia objawów i tempo ich narastania, przebyte urazy, formę spędzania czasu wolnego oraz tryb pracy, prowadzoną dietę, a także choroby przewlekłe, czy obciążenia rodzinne. Wszystkie te czynniki mają bowiem duży wpływ na funkcjonowanie naszego całego organizmu. Poznanie ich jest bardzo pomocne w ustaleniu źródła odczuwanych dolegliwości.

W przypadku nocnego drętwienia dłoni lub nóg, wynikającego ze zmian zwyrodnieniowych czy ucisku na nerwy, podstawowym postępowaniem jest zazwyczaj usunięcie czynnika wyzwalającego objawy, a następnie podjęcie fizjoterapii. W niektórych przypadkach wskazana jest również zmiana trybu życia na bardziej aktywny czy wprowadzenie do jadłospisu produktów bogatych w witaminy z grupy B, magnez, potas oraz wapń.

 

Do działań profilaktycznych warto dodatkowo włączyć:

  • wybór odpowiedniego typu materaca i poduszki do spania,

  • zadbanie o wygodną piżamę, która nie powoduje ucisków i zapewnia swobodny przepływ krwi,

  • utrzymywanie odpowiedniej temperatury w sypialni, aby uniknąć nadmiernego wychłodzenia lub przegrzania organizmu.

 

Drętwienie kończyn podczas snu, choć bywa nieprzyjemne i często prowadzi do zaburzeń snu, w większości przypadków, po ustaleniu przyczyny, daje dobre rokowania. Pamiętajmy, że im szybciej podejmiemy działania, tym szybciej powrócimy do pełnej sprawności. Zadbajmy więc nie tylko o komfort podczas snu, ale i o odpowiednią ilość ruchu w ciągu dnia i zbilansowaną dietę. W przypadku konieczności rozpoczęcia rehabilitacji z pomocą przyjdzie portal Sprawdzony Fizjoterapeuta, w którym można znaleźć doświadczonych fizjoterapeutów z całej Polski. 

 

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

27 maja 2020

Rehabilitacja online - czy ma szansę rozwinąć się po zakończeniu epidemii koronawirusa?

Telerehabilitacja ratunkiem dla pacjentów w czasie pandemii
Rehabilitacja online - czy ma szansę rozwinąć się po zakończeniu epidemii koronawirusa? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

20 maja 2020

Zadbaj o zdrowie psychiczne w okresie pandemii koronawirusa

Nagła zmiana stylu życia, związana ze stanem pandemii, może wywoływać poczucie stresu i niepokoju, które sprzyjają rozwojowi depresji. Co możemy zrobić, aby zadbać o zdrowie psychiczne w tym okresie?
Zadbaj o zdrowie psychiczne w okresie pandemii koronawirusa - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

13 maja 2020

Trening domowy – 10 prostych ćwiczeń dla każdego

Chcesz zachować dobrą formę i długo cieszyć się zdrowiem? Regularnie podejmuj aktywność fizyczną! Poznaj zestaw 10 ćwiczeń idealnych do wykonywania w domu!
Trening domowy – 10 prostych ćwiczeń dla każdego - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

06 maja 2020

Jak uniknąć zachorowania na koronawirusa nawet po wyjściu z domu?

W okresie pandemii koronawirusa każde wyjście z domu zwiększa ryzyko zachorowania. Jak zatem powinniśmy organizować codzienne życie, by zabezpieczyć się przed zarażeniem?
Jak uniknąć zachorowania na koronawirusa nawet po wyjściu z domu? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0