Udar niedokrwienny – profilaktyka

Udar niedokrwienny – profilaktyka - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

03 lipca 2019

Udar niedokrwienny – profilaktyka - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4

Jak chronić się przed udarem niedokrwiennym?

Udar niedokrwienny to jedna z najczęstszych przyczyn zgonów na świecie zaraz po zawałach serca i nowotworach. Jest również przyczyną znacznej niepełnosprawności ruchowej w zakresie porażenia aparatu mowy, narządów ruchu oraz upośledzenia funkcji fizjologicznych naszego organizmu. W Polsce co roku na tę dolegliwość zapada 60 000 osób, z czego blisko 40 000 chorych doznaje trwałego upośledzenia sprawności. Co można zrobić, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia u nas tej choroby? Jak się przed nią chronić i jakie działania profilaktyczne warto wprowadzić?

Udar niedokrwienny mózgu

Udar mózgu, zwany dawniej także apopleksją, to cały zespół objawów klinicznych, które są wywoływane przez zaburzenie funkcji pracy części mózgu na skutek lokalnego zmniejszenia ukrwienia. O udarze mówimy wtedy, gdy towarzyszące choremu objawy utrzymują się przez ponad 24 godziny.

Komu zagraża udar?

Na udar narażone są głównie osoby starsze, choć zdarza się także, że choroba ta występuje u dzieci czy młodych dorosłych. W grupie podwyższonego ryzyka znajdują się przede wszystkim osoby:

• po 55 roku życia,

• głównie płci męskiej,

• u których w rodzinie wystąpiły udary,

• cierpiące na nadmierną krzepliwość krwi,

• chorujące na nadciśnienie,

• mające wysoki poziom cholesterolu,

• chore na cukrzycę,

• zmagające się z chorobami niedokrwiennymi serca czy z zaburzeniem migotania przedsionków,

• palące papierosy oraz pijące w nadmiarze alkohol.

Jakie działania profilaktyczne warto wprowadzić, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia udaru niedokrwiennego?

Wśród wymienionych powyżej czynników zwiększających ryzyko wystąpienia udaru niedokrwiennego są też takie, na które mamy realny wpływ. Są one przede wszystkim związane ze stylem życia, jaki prowadzimy oraz prawidłowym odżywianiem.

Wśród działań profilaktycznych w udarach mózgu należy wskazać:

1. Czuwanie nad prawidłowym poziomem ciśnienia krwi.

Nadciśnienie tętnicze to jeden z czynników, który w bardzo dużym stopniu zwiększa ryzyko zachorowalności na udary niedokrwienne. Jak wynika z badania „Analiza czynników ryzyka udaru niedokrwiennego mózgu” przeprowadzonego w Klinice Neurologii Dorosłych AM w Gdańsku, aż 92% badanych, u których doszło do udaru, cierpiało także na nadciśnienie.

Warto mieć te fakty na uwadze i regularnie badać poziom ciśnienia. Jest to szczególnie ważne u osób starszych. Wprowadzone w porę leczenie farmakologiczne oraz prawidłowe odżywianie i zachowanie aktywności ruchowej, wpływają pozytywnie na obniżenie ciśnienia, a tym samym eliminują zwiększenie ryzyka wystąpienia udaru niedokrwiennego mózgu.

Trzeba pamiętać, że obniżenie ciśnienia górnego (skurczowego) o 20 mmHg, a dolnego (rozkurczowego) o 10 mmHg wpływa na zmniejszenie ryzyka zachorowalności na udary o około 40%. Z kolei regularne przyjmowanie leków na obniżenie ciśnienia tętniczego eliminuje ryzyko zachorowania na udar o dodatkowe 25-30%.

1. Dbanie o prawidłową masę ciała.

Kobiety, u których obwód pasa przekracza 81 cm oraz mężczyźni, którzy mają w pasie więcej niż 101 cm, znajdują się w grupie 60% populacji bardziej narażonej na rozwój nadciśnienia.

Nadwaga zwiększa bowiem nie tylko ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krwionośnego, ale także podwyższa w znaczącym stopniu poprzez towarzyszące jej nadciśnienie tętnicze szansę na wystąpieniu udaru niedokrwiennego. Warto więc dokładnie weryfikować to, co jemy. Zastąpienie jasnego pieczywa ciemnym, spożywanie większej ilości warzyw i owoców czy zredukowanie ilość słodyczy, to proste do zastosowania i jednocześnie prozdrowotne rozwiązania.

1. Regularne badanie poziomu cukru we krwi.

Cukrzyca to jedna z chorób cywilizacyjnych, która nieleczona powoduje aż trzykrotny wzrost zachorowalności na zawał serca i udar mózgu. Powoduje ona zaburzenia metaboliczne oraz zmiany w naczyniach krwionośnych.

Wczesne zdiagnozowanie tej choroby to działanie profilaktyczne, które nie tylko chroni pacjentów przed chorobami serca, ale także udarami czy retinopatią. Kluczowym aspektem dla efektywnego leczenia chorych na cukrzycę, oprócz edukacji na temat sposobu żywienia, jest stosowanie leczenia farmakologicznego, dzięki któremu mamy realny wpływ na obniżenie podwyższonego poziomu glukozy we krwi oraz utrzymanie go na właściwym poziomie.

1. Eliminacja stresu.

Współczesne tempo oraz styl życia sprzyjają niestety powstawaniu nadmiernego napięcia nerwowego. Stres z kolei negatywnie wpływa na pracę naszego całego organizmu. Pod jego wpływem wytwarzany jest nadmiar adrenaliny, co skutkuje napływem większej ilości krwi i podniesieniem ciśnienia tętniczego. A to, jak już wiemy, jest bardzo niebezpieczne i może doprowadzić do wystąpienia udaru niedokrwiennego.

Jeśli więc zależy nam na wprowadzeniu w życie zasad profilaktyki przeciwudarowej, to koniecznie musimy racjonalnie podejść do prowadzonego trybu życiu. Trzeba pamiętać, że zarówno obowiązki i ich wypełnianie, jak i czas na relaks powinny w tym samym stopniu angażować naszą aktywność.

1. Aktywność ruchowa.

Systematyczna aktywność ruchowa poprawia krążenie krwi, reguluje ciśnienie tętnicze i uelastycznia naczynia. Według aktualnych zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) osobom w wieku od 18 do 64 lat potrzeba co najmniej 150 minut umiarkowanego lub 75 minut intensywnego wysiłku tygodniowo. Jak jednak wynika z badań, Polacy niekoniecznie stosują się do tych zasad i bagatelizują problem braku ruchu.

Tymczasem brak aktywności fizycznej jest przyczyną powstawania wielu typów schorzeń, w tym:

• zawału serca i udar mózgu,

• nadwagi i otyłości,

• cukrzycy,

• chorób wieńcowych,

• depresji.

Zwiększ więc swoją aktywność ruchową – spaceruj, pływaj, uprawiaj nordic-walking, który zalecany jest przez lekarzy i fizjoterapeutów praktycznie każdemu, niezależnie od stopnia sprawności fizycznej czy wieku.

1. Unikaj używek

Zarówno nadmierne spożywanie alkoholu, jak i palenie papierosów sprzyjają powstawaniu wielu chorób, w tym i udarów niedokrwiennych.

Z całą pewnością działania profilaktyczne w postaci całkowitego zaprzestania palenia oraz picia niewielkich ilości alkoholu (o ile nasz ogólny stan zdrowia pozwala) jest racjonalnym podejściem.

Pamiętajmy, że udary są jedną z najczęstszych przyczyn zgonów, więc wprowadzenie w życie zdrowych nawyków jest warte podjętych wysiłków, a czasem wyrzeczeń.

1. W przypadku niepokojących objawów natychmiast reaguj!

Skutki udaru bywają bardzo poważne. Jeśli podejrzewamy u kogoś udar, to wystarczy wykonać prosty test, aby zweryfikować najczęściej występujące symptomy tej choroby.

W fazie początkowej udaru obserwujemy np. trudności w wypowiedzeniu prostego zdania, uśmiechnięciu się czy podniesienie rąk do góry. Jeśli więc zaobserwujemy którykolwiek ze wspomnianych objawów, należy natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe.

Im wcześniej pacjent trafi w ręce specjalistów, tym większa szansa na powrót do zdrowia. Podanie leków fibrynolitycznych nie później niż do 4,5 h od wystąpienia udaru, ogranicza zdecydowanie rozmiar zniszczeń w organizmie.

Z całą pewnością profilaktyka w udarach niedokrwiennych odgrywa bardzo ważną rolę. Tymczasem rośnie liczba pacjentów, u których ryzyko wystąpienia tej choroby wzrasta. Szybkie tempo życia, stres, siedzący tryb pracy, używki, zła dieta i otyłość, to prosta droga do zachorowania. Warto o tym pamiętać i w porę zadbać o własne zdrowie.

17 lipca 2019

Rwa kulszowa udowa – objawy i leczenie

Rwa kulszowa udowa to nieprzyjemna dolegliwość, która charakteryzuje się silnym bólem i ograniczeniem ruchomości. Jakie są jej objawy i jak należy ją leczyć?
Rwa kulszowa udowa – objawy i leczenie - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

10 lipca 2019

Jakie są objawy dyskopatii i jak przebiega leczenie?

Dyskopatia to początkowy stan choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa. Co zrobić, aby dolegliwości się nie pogłębiały? Poznaj sprawdzone metody leczenia i ćwiczenia.
Jakie są objawy dyskopatii i jak przebiega leczenie? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4

26 czerwca 2019

Niedotlenienie mózgu – przyczyny, objawy i konsekwencje

Niedotlenienie mózgu to stan zagrażający życiu. Dowiedz się, jakie są przyczyny tej choroby i jak można rozpoznać objawy. Więcej na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Niedotlenienie mózgu – przyczyny, objawy i konsekwencje - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4

19 czerwca 2019

Otyłość – dlaczego jest groźna dla człowieka?

Otyłość to choroba cywilizacyjna, z którą boryka się coraz więcej osób na świecie. Jak jej zapobiegać? O tym przeczytasz na SprawdzonyFizjoterapueta.pl
Otyłość – dlaczego jest groźna dla człowieka? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4