Jak pozycja spania wpływa na nasz kręgosłup?

lista artykułów     

Jak pozycja spania wpływa na nasz kręgosłup? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

05 lutego 2020

Jak pozycja spania wpływa na nasz kręgosłup? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

Badania dowodzą, że dorosły człowiek potrzebuje średnio od 7 do 9 godzin snu każdego dnia, aby móc się w pełni zregenerować. Czy to zagwarantuje nam, że obudzimy się wypoczęci i pełni sił? Jak się okazuje, niezupełnie. Na jakość naszego snu składa się bowiem nie tylko ilość przespanych godzin, ale także jego poszczególne fazy, pozycja ciała, jakość poduszki i materaca czy temperatura panująca w pomieszczeniu. W trakcie snu zupełnie nie kontrolujemy naszego zachowania i z tego względu należy szczególnie zadbać o warunki podczas nocnego odpoczynku. Wówczas będzie on sprzyjał relaksowi i zdrowiu oraz pozytywnie wpłynie na nasz kręgosłup.

 

Jak śpią Polacy?

Ogólnopolskie Badanie Jakości Snu Polaków zrealizowane na zlecenie firmy Hilding dowiodło, że w ciągu tygodnia pracy poświęcamy zdecydowanie zbyt małą ilość godzin na sen w ciągu doby. Blisko połowa badanych przyznała, że średnio śpi od 6 do 7 godzina, a jedna trzecia ankietowanych o godzinę dłużej. Zaległości staramy się natomiast „odrabiać” w weekendy. Wówczas śpimy dłużej niż 8 godzin – tak przyznało 41% ankietowanych.

Badanie dowiodło także, że wielu z nas odczuwa skutki niewyspania, choć nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę. Senność w ciągu dnia zadeklarowało aż 71% ankietowanych, odczuwanie zmęczenia zaraz po przebudzeniu blisko 52% badanych, a budzenie się z samego rana, pomimo braku takiej potrzeby – 53%.

Z badania wynika również, że Polacy potrafią odróżnić  pojęcie dobrej jakości snu od pojęcia wysypiania się. Na jakość snu zdaniem ankietowanych wpływa przede wszystkim miejsce spania, wygoda łóżka, cisza, temperatura pomieszczenia. Z kolei na poczucie wyspania wpływ mają kwestie zdrowotne, krótki czas spania, natłok obowiązków, problemy osobiste, nieregularne godziny snu czy brak poczucia komfortu w pozycji leżącej.

Jak widać na przykładzie przytoczonych badań, istnieje szereg czynników, które wpływają na nasz komfort snu. Wiele z badanych osób zwróciło uwagę wpływu naszego stanu zdrowia na poczucie wyspania się. Często bowiem zdarza się, że pomimo odpowiedniej temperatury pomieszczenia, czy spania na właściwie dobranym materacu, odczuwamy dolegliwości bólowe – głowy, ramion, pleców czy nóg. Co może mieć wpływ na takie sytuacje?

 

Pozycja we śnie – jak wpływa na nasz kręgosłup?

Na brzuchu, na boku, a może na wznak? Każdy z nas ma własne preferencje dotyczące pozycji podczas snu. Mało kto jednak wie, że to, w jakiej pozycji śpimy, wpływa na nasze samopoczucie oraz poczucie wypoczynku. Nieodpowiednia pozycja ciała podczas snu może bowiem być przyczyną różnego rodzaju bóli, które w wielu przypadkach są skutkiem nieprawidłowego ułożenia kręgosłupa.

 

  • Spanie na brzuchu

To chyba jedna z najczęściej preferowanych pozycji podczas snu. Niestety nie zawsze służy ona naszemu zdrowiu. Powoduje bowiem ucisk na narządy wewnętrzne, przede wszystkim na żołądek, co może wzmagać refluks. Dodatkowo utrudnia także prawidłowe dotlenienie organizmu, co dla jego pełnej regeneracji ma kluczowe znaczenie. Dodatkowo pozycja na brzuchu wpływa negatywnie na kręgosłup szyjny. Może to skutkować bólem karku oraz górnej części pleców zaraz po przebudzeniu. Co więcej, badania dowodzą także, że śpiąc na brzuchu, obciążamy zdecydowanie mocniej i pozostałe partie kręgosłupa. Wówczas nie ma on warunków do regeneracji przestrzeni międzykręgowych, które właśnie nocą są zaopatrywane w wodę niezbędną do amortyzacji ruchów. W dłużej perspektywie czasu może to prowadzić nawet do dyskopatii.

 

  • Spanie na boku

Zdecydowanie zdrowszą pozycją do spania jest leżenie na boku, najlepiej lewym, z wyprostowanymi nogami. Jeśli dodatkowo zadbamy o odpowiednią poduszkę oraz materac dopasowany do naszych potrzeb, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że rano wstaniemy pełni sił, bez dolegliwości bólowych. Pozycja na boku podtrzymuje bowiem odpowiednio kręgosłup i zapewnia mu pełne oparcie w jego naturalnym przebiegu. Fizjoterapeuci zalecają tę pozycję osobom, które cierpią na bóle pleców i szyi czy nawet bezdech senny oraz chrapanie. Pozycja ta rekomendowana jest także dla kobiet w ciąży, gdyż zapewnia lepsze funkcjonowanie narządów wewnętrznych.

 

  • Spanie na plecach

Jeśli preferujemy spanie na plecach, to zdecydowanie sprzyjamy zdrowiu. Jest to jedna z najczęściej rekomendowanych przez fizjoterapeutów pozycji do spania. Ciężar ciała rozkłada się wówczas równomiernie, a kręgosłup zyskuje stabilne podparcie. Spanie na plecach pozwala uniknąć poczucia „zastania” zaraz po przebudzeniu oraz sprzyja eliminacji bólów głowy. Nie jest natomiast wskazane osobom, które zmagają się bezdechem sennym oraz chrapaniem.

 

Pamiętaj o wyborze odpowiedniego materaca i poduszki

Dolegliwości bólowe w obrębie kręgosłupa mogą pojawiać się po wstaniu z łóżka także wtedy, gdy śpimy na nieodpowiednim podłożu. Często spotykany stereotyp o wyższości materaców twardych nad innymi jest daleki od prawdy i od zaleceń fizjoterapeutów. Spanie bowiem na twardym podłożu sprawia, że naturalne krzywizny kręgosłupa nie mają wsparcia. Z kolei zbyt miękki materac powoduje zapadanie się w niego, co często doprowadza do problemów z odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa oraz z bólem miednicy. Najlepszym rozwiązaniem wydają się materace wykonane ze sprężyn oraz warstwy pianki lateksowej czy włókien kokosowych. Warto jednak przed wyborem osobiście udać się do sklepu, porozmawiać ze sprzedawcą o własnych preferencjach i wypróbować kilka modeli. W trakcie użytkowania ważna jest także zmiana pozycji materaca o 180 stopni co mniej więcej pół roku.

Poduszka powinna natomiast optymalnie podpierać nasze kręgi szyjne. Wówczas kręgosłup podczas snu nie będzie przeciążony, a mięśnie wokół ramion i karku rozluźnią się. Dla osób śpiących na boku rekomenduje się specjalnie wyprofilowane poduszki, a osobom preferującym spanie na brzuchu zupełny ich brak.

 

Jeśli więc zmagamy się z problemami z kręgosłupem, to warto zwrócić uwagę na pozycję, w jakiej śpimy. Jej zmiana, połączona z wyborem odpowiedniego materaca i poduszki mogą okazać się kluczowe w eliminacji naszych dolegliwości.

 

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

08 lipca 2020

Sprawdzone sposoby na przygotowanie organizmu do upałów

Letnie upały zwiększają ryzyko odwodnienia i wystąpienia udarów. Jak im zapobiec? Sprawdź na SprawdzonyFizjoterapueta.pl
Sprawdzone sposoby na przygotowanie organizmu do upałów - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

27 maja 2020

Rehabilitacja online - czy ma szansę rozwinąć się po zakończeniu epidemii koronawirusa?

Telerehabilitacja ratunkiem dla pacjentów w czasie pandemii
Rehabilitacja online - czy ma szansę rozwinąć się po zakończeniu epidemii koronawirusa? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

20 maja 2020

Zadbaj o zdrowie psychiczne w okresie pandemii koronawirusa

Nagła zmiana stylu życia, związana ze stanem pandemii, może wywoływać poczucie stresu i niepokoju, które sprzyjają rozwojowi depresji. Co możemy zrobić, aby zadbać o zdrowie psychiczne w tym okresie?
Zadbaj o zdrowie psychiczne w okresie pandemii koronawirusa - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

13 maja 2020

Trening domowy – 10 prostych ćwiczeń dla każdego

Chcesz zachować dobrą formę i długo cieszyć się zdrowiem? Regularnie podejmuj aktywność fizyczną! Poznaj zestaw 10 ćwiczeń idealnych do wykonywania w domu!
Trening domowy – 10 prostych ćwiczeń dla każdego - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1