5 dowodów na to, że zdrowe odżywianie wspomaga organizm w walce z wirusami

lista artykułów     

5 dowodów na to, że zdrowe odżywianie wspomaga organizm w walce z wirusami - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

15 kwietnia 2020

5 dowodów na to, że zdrowe odżywianie wspomaga organizm w walce z wirusami - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4

Prawidłowe odżywianie to jedna z najważniejszych kwestii, która przekłada się na całościowe funkcjonowanie naszego organizmu. Trzeba przy tym pamiętać, że spóźnione podejmowanie działań, gdy już pojawi się problem, może nie przynieść spodziewanych i zadowalających efektów. Zbilansowana dieta, bogata w witaminy i minerały, powinna stać się jednym ze stałych elementów stylu życia każdego z nas. Znane bowiem od lat powiedzenie, że „jesteś tym, co jesz” jest jak najbardziej prawdziwe. Co zatem powinniśmy spożywać, aby nasz organizm był gotowy na walkę z wirusami?

 

Dlaczego zbilansowana dieta jest tak ważna?

Nie od dziś wiadomo, że prawidłowe odżywianie to klucz do zdrowia. Bez odpowiednio zbilansowanych posiłków nasze ciało jest bardziej podatne na choroby i infekcje, przeciążenia czy zmęczenie. Trzeba pamiętać, że podstawą zrównoważonej diety są produkty o niskiej zawartości tłuszczów i cukrów oraz o wysokiej zawartości witamin, minerałów i innych składników odżywczych. 

Kiedy mówimy o zbilansowanej diecie, oznacza to jedno - wybór produktów z poszczególnych grup zawartych w piramidzie żywieniowej. W jej najnowszej wersji najważniejsze miejsce zajmuje ruch. Już 20 minut codziennych, umiarkowanych ćwiczeń wystarczy, by nasz organizm dobrze funkcjonował. Z kolei w naszym codziennym menu nie może zabraknąć w szczególności: 

  • warzyw i owoców,

  • węglowodanów (w postaci ryżu, makaronów, kasz, ziemniaków i chleba - najlepiej odmian pełnoziarnistych),

  • nabiału (mleko o niskiej zawartości tłuszczu, sery, jogurty, kefiry),

  • białek (w postaci mięs, ryb, jaj, roślin strączkowych), 

  • zdrowych tłuszczów (takich jak np. nienasycony tłuszcz z oliwy z oliwek, orzechy, nasiona).

Układ odpornościowy wspiera również dieta bogata w kiszonki i produkty fermentowane, takie jak kiszona kapusta i ogórki czy zakwas z buraków. Warto także spożywać produkty, które zawierają składniki wspierające florę bakteryjną jelit - jogurty, kefiry, szparagi czy cykorię. Z kolei produkty wysoko przetworzone, typu fast food oraz cukry spożywane w nadmiernej ilości są szkodliwym obciążeniem dla naszego organizmu, w tym i układu odpornościowego.

 

Jakie są zalety zrównoważonej diety?

Jeśli uda nam się wprowadzić w życie powyższe zasady, to z pewnością odpowiednio przygotujemy się do walki z wirusami i zwiększymy naszą odporność. Poniżej przedstawiamy 5 dowodów na to, że faktycznie dbanie o codzienny jadłospis poprawia funkcjonowanie całego organizmu, a przez to daje układowi immunologicznemu „zastrzyk” energii do walki z patogenami. 

Zbilansowana dieta:

  1. Zapobiega chorobom i infekcjom

Spożywając pełną gamę witamin, minerałów i innych składników odżywczych, wspieramy układ odpornościowy. Trzeba bowiem wiedzieć, że niektóre z produktów są bogate w substancje bioaktywne, które pozytywnie wpływają na zwiększanie ilości przeciwciał oraz leukocytów przy jednoczesnym stymulowaniu komórek odpowiedzialnych za zwalczanie wirusów i bakterii (makrofagów). Dodatkowo zdrowa dieta pomaga w zapobieganiu innym chorobom, takim jak nowotwory, choroby serca, cukrzyca czy udary mózgu.

 

  1. Pomaga kontrolować wagę ciała

Coraz więcej osób boryka się z problemem nadwagi i otyłości. Przestrzeganie zbilansowanej diety pomaga kontrolować wagę i utrzymywać ją na prawidłowym poziomie. Nie można przecież przez całe życie stosować diety odchudzającej. Kluczem do sukcesu jest zbilansowana dieta, która powinna stać się nawykiem i zachętą do prowadzenia zdrowego trybu życia. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko wystąpienia u nas chorób cywilizacyjnych. Te z kolei jak wiemy, jako choroby współistniejące, często stają na drodze do wyleczenia pacjentów zarażonych wirusami.

 

  1. Poprawia nasze zdrowie psychiczne

Odpowiednia mieszanka składników odżywczych może pomóc złagodzić objawy depresji i lęku. Dbanie o siebie poprzez prawidłowe odżywianie jest więc niezbędne, gdy zależy nam na zdrowiu psychicznym. Ma to szczególne znaczenie w okresie wzmożonego napięcia nerwowego w pracy, czy w życiu codziennym. Jak dowodzą badania, spożywanie pokarmów bogatych w aminokwasy, błonnik, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy takie jak C, D, E, B1, B6, B12, beta karoten, kwas foliowy oraz składniki mineralne wapń, magnez, sód, potas, żelazo, cynk, miedź, selen, jod wzmacnia układ nerwowy. Zdaniem specjalistów z Mental Health Foundation, aż dwie trzecie osób spożywających codziennie świeże owoce i warzywa nie zgłasza problemów ze zdrowiem psychicznym.

 

  1. Zapewnia harmonijny rozwój i regenerację komórek

Zbilansowana dieta sprzyja nie tylko budowaniu komórek, ale i ich regeneracji. Dostarczając więc organizmowi odpowiednich składników odżywczych, zachowujemy na dłużej młodość, energię i siłę do codziennych aktywności. Pamiętajmy o tym fakcie szczególnie w okresie wzmożonej zachorowalności, także i na koronawirusa. Nasz układ odpornościowy podczas infekcji pracuje na „wyższych obrotach” i potrzebuje czasu na regenerację. Jeśli nie dostarczymy mu odpowiednich składników odżywczych, to ów proces będzie trwał dłużej.

 

  1. Dodaje energii

Nasz organizm czerpie energię ze spożywanych przez nas pokarmów i płynów. Główną funkcję w tym procesie odgrywają węglowodany, tłuszcze i białka oraz produkty bogate w żelazo. Niedobór ostatniego z wymienionych składników może skutkować zmęczeniem, drażliwością oraz apatią. Żywność bogata w żelazo obejmuje owoce morza, drób, groszek i ciemnozielone warzywa liściaste, takie jak szpinak. Aby lepiej wchłonąć żelazo z tych pokarmów, należy spożywać je jednocześnie z produktami bogatymi w witaminę C. Pamiętajmy więc o włączeniu do menu brokułów, kiwi, papryki czy pomidorów. Tak zbilansowana dieta nie tylko doda nam sił witalnych, ale także pomoże w walce z wirusami.

Jeśli będziemy postępować zgodnie z zaleceniami specjalistów i przestrzegać zbilansowanej diety, to będziemy na dobrej drodze do zachowania dobrej formy na długie lata. Nigdy nie jest za późno ani za wcześnie, aby wprowadzać zdrowe zmiany w odżywianiu. Nasz organizm to skomplikowany system, który działa poprawnie tylko wtedy, gdy każdy z jego elementów spełnia swoje funkcje. Musimy więc zadbać, by każdy posiłek w ciągu dnia był odpowiednio zbilansowany. Dzięki temu zapobieganie wielu chorobom, kontrolowanie wagi ciała i lepsze samopoczucie staje się zupełnie proste, a dla naszego układu odpornościowego to jasny sygnał, że ze spokojem może stawać do walki z wirusami i innymi patogenami.

 

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

27 maja 2020

Rehabilitacja online - czy ma szansę rozwinąć się po zakończeniu epidemii koronawirusa?

Telerehabilitacja ratunkiem dla pacjentów w czasie pandemii
Rehabilitacja online - czy ma szansę rozwinąć się po zakończeniu epidemii koronawirusa? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

20 maja 2020

Zadbaj o zdrowie psychiczne w okresie pandemii koronawirusa

Nagła zmiana stylu życia, związana ze stanem pandemii, może wywoływać poczucie stresu i niepokoju, które sprzyjają rozwojowi depresji. Co możemy zrobić, aby zadbać o zdrowie psychiczne w tym okresie?
Zadbaj o zdrowie psychiczne w okresie pandemii koronawirusa - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

13 maja 2020

Trening domowy – 10 prostych ćwiczeń dla każdego

Chcesz zachować dobrą formę i długo cieszyć się zdrowiem? Regularnie podejmuj aktywność fizyczną! Poznaj zestaw 10 ćwiczeń idealnych do wykonywania w domu!
Trening domowy – 10 prostych ćwiczeń dla każdego - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

06 maja 2020

Jak uniknąć zachorowania na koronawirusa nawet po wyjściu z domu?

W okresie pandemii koronawirusa każde wyjście z domu zwiększa ryzyko zachorowania. Jak zatem powinniśmy organizować codzienne życie, by zabezpieczyć się przed zarażeniem?
Jak uniknąć zachorowania na koronawirusa nawet po wyjściu z domu? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0