5 dowodów na to, że zdrowe odżywianie wspomaga organizm w walce z wirusami

lista artykułów     

5 dowodów na to, że zdrowe odżywianie wspomaga organizm w walce z wirusami - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

15 kwietnia 2020

5 dowodów na to, że zdrowe odżywianie wspomaga organizm w walce z wirusami - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4

Prawidłowe odżywianie to jedna z najważniejszych kwestii, która przekłada się na całościowe funkcjonowanie naszego organizmu. Trzeba przy tym pamiętać, że spóźnione podejmowanie działań, gdy już pojawi się problem, może nie przynieść spodziewanych i zadowalających efektów. Zbilansowana dieta, bogata w witaminy i minerały, powinna stać się jednym ze stałych elementów stylu życia każdego z nas. Znane bowiem od lat powiedzenie, że „jesteś tym, co jesz” jest jak najbardziej prawdziwe. Co zatem powinniśmy spożywać, aby nasz organizm był gotowy na walkę z wirusami?

 

Dlaczego zbilansowana dieta jest tak ważna?

Nie od dziś wiadomo, że prawidłowe odżywianie to klucz do zdrowia. Bez odpowiednio zbilansowanych posiłków nasze ciało jest bardziej podatne na choroby i infekcje, przeciążenia czy zmęczenie. Trzeba pamiętać, że podstawą zrównoważonej diety są produkty o niskiej zawartości tłuszczów i cukrów oraz o wysokiej zawartości witamin, minerałów i innych składników odżywczych. 

Kiedy mówimy o zbilansowanej diecie, oznacza to jedno - wybór produktów z poszczególnych grup zawartych w piramidzie żywieniowej. W jej najnowszej wersji najważniejsze miejsce zajmuje ruch. Już 20 minut codziennych, umiarkowanych ćwiczeń wystarczy, by nasz organizm dobrze funkcjonował. Z kolei w naszym codziennym menu nie może zabraknąć w szczególności: 

  • warzyw i owoców,

  • węglowodanów (w postaci ryżu, makaronów, kasz, ziemniaków i chleba - najlepiej odmian pełnoziarnistych),

  • nabiału (mleko o niskiej zawartości tłuszczu, sery, jogurty, kefiry),

  • białek (w postaci mięs, ryb, jaj, roślin strączkowych), 

  • zdrowych tłuszczów (takich jak np. nienasycony tłuszcz z oliwy z oliwek, orzechy, nasiona).

Układ odpornościowy wspiera również dieta bogata w kiszonki i produkty fermentowane, takie jak kiszona kapusta i ogórki czy zakwas z buraków. Warto także spożywać produkty, które zawierają składniki wspierające florę bakteryjną jelit - jogurty, kefiry, szparagi czy cykorię. Z kolei produkty wysoko przetworzone, typu fast food oraz cukry spożywane w nadmiernej ilości są szkodliwym obciążeniem dla naszego organizmu, w tym i układu odpornościowego.

 

Jakie są zalety zrównoważonej diety?

Jeśli uda nam się wprowadzić w życie powyższe zasady, to z pewnością odpowiednio przygotujemy się do walki z wirusami i zwiększymy naszą odporność. Poniżej przedstawiamy 5 dowodów na to, że faktycznie dbanie o codzienny jadłospis poprawia funkcjonowanie całego organizmu, a przez to daje układowi immunologicznemu „zastrzyk” energii do walki z patogenami. 

Zbilansowana dieta:

  1. Zapobiega chorobom i infekcjom

Spożywając pełną gamę witamin, minerałów i innych składników odżywczych, wspieramy układ odpornościowy. Trzeba bowiem wiedzieć, że niektóre z produktów są bogate w substancje bioaktywne, które pozytywnie wpływają na zwiększanie ilości przeciwciał oraz leukocytów przy jednoczesnym stymulowaniu komórek odpowiedzialnych za zwalczanie wirusów i bakterii (makrofagów). Dodatkowo zdrowa dieta pomaga w zapobieganiu innym chorobom, takim jak nowotwory, choroby serca, cukrzyca czy udary mózgu.

 

  1. Pomaga kontrolować wagę ciała

Coraz więcej osób boryka się z problemem nadwagi i otyłości. Przestrzeganie zbilansowanej diety pomaga kontrolować wagę i utrzymywać ją na prawidłowym poziomie. Nie można przecież przez całe życie stosować diety odchudzającej. Kluczem do sukcesu jest zbilansowana dieta, która powinna stać się nawykiem i zachętą do prowadzenia zdrowego trybu życia. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko wystąpienia u nas chorób cywilizacyjnych. Te z kolei jak wiemy, jako choroby współistniejące, często stają na drodze do wyleczenia pacjentów zarażonych wirusami.

 

  1. Poprawia nasze zdrowie psychiczne

Odpowiednia mieszanka składników odżywczych może pomóc złagodzić objawy depresji i lęku. Dbanie o siebie poprzez prawidłowe odżywianie jest więc niezbędne, gdy zależy nam na zdrowiu psychicznym. Ma to szczególne znaczenie w okresie wzmożonego napięcia nerwowego w pracy, czy w życiu codziennym. Jak dowodzą badania, spożywanie pokarmów bogatych w aminokwasy, błonnik, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy takie jak C, D, E, B1, B6, B12, beta karoten, kwas foliowy oraz składniki mineralne wapń, magnez, sód, potas, żelazo, cynk, miedź, selen, jod wzmacnia układ nerwowy. Zdaniem specjalistów z Mental Health Foundation, aż dwie trzecie osób spożywających codziennie świeże owoce i warzywa nie zgłasza problemów ze zdrowiem psychicznym.

 

  1. Zapewnia harmonijny rozwój i regenerację komórek

Zbilansowana dieta sprzyja nie tylko budowaniu komórek, ale i ich regeneracji. Dostarczając więc organizmowi odpowiednich składników odżywczych, zachowujemy na dłużej młodość, energię i siłę do codziennych aktywności. Pamiętajmy o tym fakcie szczególnie w okresie wzmożonej zachorowalności, także i na koronawirusa. Nasz układ odpornościowy podczas infekcji pracuje na „wyższych obrotach” i potrzebuje czasu na regenerację. Jeśli nie dostarczymy mu odpowiednich składników odżywczych, to ów proces będzie trwał dłużej.

 

  1. Dodaje energii

Nasz organizm czerpie energię ze spożywanych przez nas pokarmów i płynów. Główną funkcję w tym procesie odgrywają węglowodany, tłuszcze i białka oraz produkty bogate w żelazo. Niedobór ostatniego z wymienionych składników może skutkować zmęczeniem, drażliwością oraz apatią. Żywność bogata w żelazo obejmuje owoce morza, drób, groszek i ciemnozielone warzywa liściaste, takie jak szpinak. Aby lepiej wchłonąć żelazo z tych pokarmów, należy spożywać je jednocześnie z produktami bogatymi w witaminę C. Pamiętajmy więc o włączeniu do menu brokułów, kiwi, papryki czy pomidorów. Tak zbilansowana dieta nie tylko doda nam sił witalnych, ale także pomoże w walce z wirusami.

Jeśli będziemy postępować zgodnie z zaleceniami specjalistów i przestrzegać zbilansowanej diety, to będziemy na dobrej drodze do zachowania dobrej formy na długie lata. Nigdy nie jest za późno ani za wcześnie, aby wprowadzać zdrowe zmiany w odżywianiu. Nasz organizm to skomplikowany system, który działa poprawnie tylko wtedy, gdy każdy z jego elementów spełnia swoje funkcje. Musimy więc zadbać, by każdy posiłek w ciągu dnia był odpowiednio zbilansowany. Dzięki temu zapobieganie wielu chorobom, kontrolowanie wagi ciała i lepsze samopoczucie staje się zupełnie proste, a dla naszego układu odpornościowego to jasny sygnał, że ze spokojem może stawać do walki z wirusami i innymi patogenami.

 

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

09 września 2020

Rola lekarza i fizjoterapeuty w osiąganiu sukcesów w terapii

Choroba to czas, gdy dotychczasowe życie pacjentów ulega nagłej zmianie. Wówczas bardzo ważną rolę pełnią lekarze i fizjoterapeuci, którzy pomagają im w powrocie do formy. Co przesądza o sukcesie terapii?
Rola lekarza i fizjoterapeuty w osiąganiu sukcesów w terapii - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

02 września 2020

Znaczenie wody w diecie człowieka i jej rola w fizjoterapii

Odpowiednie nawodnienie organizmu to klucz do zdrowego funkcjonowania oraz przyspieszenia procesu rekonwalescencji. Dowiedz się, ile wody należy spożywać i jakie korzyści przyniesie to Twojemu zdrowiu.
Znaczenie wody w diecie człowieka i jej rola w fizjoterapii - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

26 sierpnia 2020

Rola fizjoterapii w prawidłowym przebiegu ciąży

Podczas ciąży w ciele kobiety zachodzi wiele zmian – hormonalnych, jak i fizycznych. Warto wówczas szczególnie zadbać o dobrą formę, o ile względy zdrowotne nie stoją na przeszkodzie. Z jakich zabiegów fizjoterapeutycznych mogą korzystać kobiety w ciąży?
Rola fizjoterapii w prawidłowym przebiegu ciąży - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

29 lipca 2020

Dieta i ćwiczenia jako profilaktyka w chorobie Alzheimera

Profilaktyka choroby Alzheimera obejmuje zbilansowaną dietę i aktywność fizyczną. Dlaczego czynniki te są ważne? Sprawdź na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Dieta i ćwiczenia jako profilaktyka w chorobie Alzheimera - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1