Rwa kulszowa – przebieg oraz formy leczenia

Rwa kulszowa – przebieg oraz formy leczenia - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

31 lipca 2019

Rwa kulszowa – przebieg oraz formy leczenia - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

Ile trwa leczenie rwy kulszowej i jak szybko można pozbyć się bolesnego problemu?

Jeśli kiedykolwiek miałeś atak rwy kulszowej, to zapewne wiesz, z jak dużym bólem i ograniczeniem ruchomości wiąże się to schorzenie. Niestety wraz z postępem cywilizacji choroba ta coraz częściej daje się we znaki pacjentom w różnym wieku. Siedzący tryb życia, otyłość, brak aktywności ruchowej stają się często przyczyną powstawania tego schorzenia. Jakie postępowanie warto wdrożyć, aby pozbyć się tego bolesnego problemu i szybko wyleczyć rwę kulszową?

Rwa kulszowa – objawy i diagnostyka

Najczęściej przyczyną rwy kulszowej są zmiany w obrębie dysku kręgosłupa, skrzywienia kręgosłupa, nieprawidłowa postawa ciała podczas podnoszenia przedmiotów, a także zaawansowana ciąża czy nieprawidłowości w budowie miednicy. Skutkiem tych zmian są bardzo silne dolegliwości bólowe, które występują nagle i mają ostry charakter. Atak rwy jest częstokroć całkowitym zaskoczeniem. Może on nastąpić dosłownie w sekundzie np. przy wysiadania z samochodu, bądź schylenia się po koszyk w sklepie. Więcej na temat symptomów tej choroby przeczytasz także w naszym artykule „Rwa kulszowa i dyskopatia – czym się różnią?”, do którego lektury gorąco zachęcamy.

Jak przebiega leczenie rwy kulszowej?

Osoby cierpiące z powodu ataku rwy kulszowej często zadają pytanie, ile jeszcze ból będzie trwać i co można zrobić, żeby go uśmierzyć aby niezwłocznie powrócić do formy. Szybkość reakcji na odczuwane objawy ma duże znaczenie w procesie rekonwalescencji i pełnego powrotu do zdrowia. Jakie zatem kroki powinna podjąć osoba zmagająca się z problemem rwy kulszowej zaraz po wystąpieniu pierwszych symptomów chorobowych?

Pozycja odciążająca kręgosłup

Po zdiagnozowaniu rwy kulszowej pacjentom zalecana jest na wstępie pozycja odciążająca kręgosłup. W tym celu należy położyć się na płaskiej i względnie twardej powierzchni z nogami ugiętymi w kolanach i opartymi wyżej. Ważne, aby uda znajdowały się w pozycji prostopadłej do podłoża, a nogi ugięte w kolanach pod prostym kątem spoczywały na podwyższeniu tzw. pozycja krzesełkowa (pozycja leżącego pacjenta jest podobna do osoby siedzącej na krześle). Taka pozycja wpływa pozytywnie na zwiększenie przestrzeni międzykręgowych, przez co łagodzi ucisk na nerw kulszowy.

Leczenie farmakologiczne rwy kulszowej

Na czas leczenia rwy kulszowej wpływ ma także wprowadzenie leczenia farmakologicznego. W pierwszych godzinach od wystąpienia dolegliwości bólowych warto wspomóc się lekami przeciwbólowymi dostępnymi w aptekach bez recepty. Pomocne będą tu zarówno te przygotowane na bazie Paracetamolu (np. APAP), jak i leki zawierające Ibuprofen, który dodatkowo działa przeciwzapalnie. Trzeba pamiętać, że składnik ten może wchodzić w interakcje z lekami stosowanymi przykładowo na nadciśnienie, więc przed użyciem jakichkolwiek środków przeciwbólowych zawsze należy zapoznać się dokładnie z informacjami zawartymi na ulotce, a w razie wątpliwości zapytać o pomoc farmaceutę lub lekarza. Niestety w silnych atakach rwy kulszowej ogólnodostępne leki przeciwbólowe mogą okazać się za słabe. Wówczas konieczna będzie wizyta lekarska, podczas której lekarz dobierze odpowiednie środki.

Rehabilitacja rwy kulszowej

Pierwsze symptomy rwy kulszowej, po odciążeniu kręgosłupa oraz zażyciu środków przeciwbólowych, mijają zwykle samoistnie po kilku dniach. Wówczas warto wdrożyć zabiegi rehabilitacyjne. Pod czujnym okiem specjalisty mogą być wykonywane różnego rodzaju ćwiczenia wskazane przy rwie kulszowej, jak i masaże rozluźniające wybrane partie mięśni oraz zabiegi TENS czy ultradźwiękami. Zadowalające efekty przynosi także laseroterapia czy krioterapia. Jednak nie każda osoba może skorzystać z zabiegów fizykoterapii i kinezyterapii. Pomoc fizjoterapeuty w wyborze odpowiednich zabiegów wspomagających leczenie rwy kulszowej będzie tu niezbędna.

Ile trwa leczenie rwy kulszowej?

Czas leczenia rwy kulszowej wynosi od kilku dni do nawet kilku lat. Jest on zależny od wielu czynników, wśród których należy przede wszystkim wymienić:

• dokładne ustalenie przyczyny powstania schorzenia,

• ogólny stan zdrowia chorego,

• szybkość podjętej reakcji na zaistniałe objawy,

• rodzaj stosowanego leczenia,

• wprowadzenie zabiegów rehabilitacyjnych,

• nawyki życiowe oraz profilaktykę.

Niestety rwa kulszowa to dolegliwość, która często pomimo podjętego leczenia nawraca. Z tego względu bardzo ważne jest, aby na etapie diagnozowania schorzenia ustalić jego przyczynę i w miarę możliwości starać się ją wyeliminować. Schorzenia kręgosłupa dotyczą dziś niestety coraz większej grupy ludzi i z tego względu konieczne jest zwiększenie społecznej świadomości w zakresie czynników, które te choroby wywołują.

16 października 2019

Jak uniknąć zwyrodnienia kręgosłupa w wyniku pracy biurowej?

Praca biurowa często zmusza nas do przebywania przez długi czas w pozycji siedzącej. To skutkuje bólem kręgosłupa. Co zrobić, aby uniknąć takich dolegliwości?
Jak uniknąć zwyrodnienia kręgosłupa w wyniku pracy biurowej? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

09 października 2019

Cierpisz na ból karku? Wykonuj ćwiczenia, które przyniosą Ci ulgę

Ból karku to dolegliwość, z którą zmaga się coraz więcej osób. Poznaj zestaw ćwiczeń, które działają profilaktycznie i przynoszą ulgę w chorobie.
Cierpisz na ból karku? Wykonuj ćwiczenia, które przyniosą Ci ulgę - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

18 września 2019

Dyskopatia lędźwiowa – ćwiczenia, które przyniosą ulgę

Dyskopatia lędźwiowa to schorzenie, z którym boryka się coraz więcej osób. Jakie ćwiczenia warto wykonywać, aby złagodzić dolegliwości i zapobiegać chorobie?
Dyskopatia lędźwiowa – ćwiczenia, które przyniosą ulgę - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

11 września 2019

Miewasz częste bóle głowy? Zgłoś się po pomoc do fizjoterapeuty!

Czy wiesz, że fizjoterapia przynosi niezwykle dobre efekty w leczeniu bóli głowy? Przeczytaj więcej na SprawdzonyFisjoterapueta.pl!
Miewasz częste bóle głowy? Zgłoś się po pomoc do fizjoterapeuty! - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1