Rwa kulszowa – przebieg oraz formy leczenia

Rwa kulszowa – przebieg oraz formy leczenia - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

31 lipca 2019

Rwa kulszowa – przebieg oraz formy leczenia - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

Ile trwa leczenie rwy kulszowej i jak szybko można pozbyć się bolesnego problemu?

Jeśli kiedykolwiek miałeś atak rwy kulszowej, to zapewne wiesz, z jak dużym bólem i ograniczeniem ruchomości wiąże się to schorzenie. Niestety wraz z postępem cywilizacji choroba ta coraz częściej daje się we znaki pacjentom w różnym wieku. Siedzący tryb życia, otyłość, brak aktywności ruchowej stają się często przyczyną powstawania tego schorzenia. Jakie postępowanie warto wdrożyć, aby pozbyć się tego bolesnego problemu i szybko wyleczyć rwę kulszową?

Rwa kulszowa – objawy i diagnostyka

Najczęściej przyczyną rwy kulszowej są zmiany w obrębie dysku kręgosłupa, skrzywienia kręgosłupa, nieprawidłowa postawa ciała podczas podnoszenia przedmiotów, a także zaawansowana ciąża czy nieprawidłowości w budowie miednicy. Skutkiem tych zmian są bardzo silne dolegliwości bólowe, które występują nagle i mają ostry charakter. Atak rwy jest częstokroć całkowitym zaskoczeniem. Może on nastąpić dosłownie w sekundzie np. przy wysiadania z samochodu, bądź schylenia się po koszyk w sklepie. Więcej na temat symptomów tej choroby przeczytasz także w naszym artykule „Rwa kulszowa i dyskopatia – czym się różnią?”, do którego lektury gorąco zachęcamy.

Jak przebiega leczenie rwy kulszowej?

Osoby cierpiące z powodu ataku rwy kulszowej często zadają pytanie, ile jeszcze ból będzie trwać i co można zrobić, żeby go uśmierzyć aby niezwłocznie powrócić do formy. Szybkość reakcji na odczuwane objawy ma duże znaczenie w procesie rekonwalescencji i pełnego powrotu do zdrowia. Jakie zatem kroki powinna podjąć osoba zmagająca się z problemem rwy kulszowej zaraz po wystąpieniu pierwszych symptomów chorobowych?

Pozycja odciążająca kręgosłup

Po zdiagnozowaniu rwy kulszowej pacjentom zalecana jest na wstępie pozycja odciążająca kręgosłup. W tym celu należy położyć się na płaskiej i względnie twardej powierzchni z nogami ugiętymi w kolanach i opartymi wyżej. Ważne, aby uda znajdowały się w pozycji prostopadłej do podłoża, a nogi ugięte w kolanach pod prostym kątem spoczywały na podwyższeniu tzw. pozycja krzesełkowa (pozycja leżącego pacjenta jest podobna do osoby siedzącej na krześle). Taka pozycja wpływa pozytywnie na zwiększenie przestrzeni międzykręgowych, przez co łagodzi ucisk na nerw kulszowy.

Leczenie farmakologiczne rwy kulszowej

Na czas leczenia rwy kulszowej wpływ ma także wprowadzenie leczenia farmakologicznego. W pierwszych godzinach od wystąpienia dolegliwości bólowych warto wspomóc się lekami przeciwbólowymi dostępnymi w aptekach bez recepty. Pomocne będą tu zarówno te przygotowane na bazie Paracetamolu (np. APAP), jak i leki zawierające Ibuprofen, który dodatkowo działa przeciwzapalnie. Trzeba pamiętać, że składnik ten może wchodzić w interakcje z lekami stosowanymi przykładowo na nadciśnienie, więc przed użyciem jakichkolwiek środków przeciwbólowych zawsze należy zapoznać się dokładnie z informacjami zawartymi na ulotce, a w razie wątpliwości zapytać o pomoc farmaceutę lub lekarza. Niestety w silnych atakach rwy kulszowej ogólnodostępne leki przeciwbólowe mogą okazać się za słabe. Wówczas konieczna będzie wizyta lekarska, podczas której lekarz dobierze odpowiednie środki.

Rehabilitacja rwy kulszowej

Pierwsze symptomy rwy kulszowej, po odciążeniu kręgosłupa oraz zażyciu środków przeciwbólowych, mijają zwykle samoistnie po kilku dniach. Wówczas warto wdrożyć zabiegi rehabilitacyjne. Pod czujnym okiem specjalisty mogą być wykonywane różnego rodzaju ćwiczenia wskazane przy rwie kulszowej, jak i masaże rozluźniające wybrane partie mięśni oraz zabiegi TENS czy ultradźwiękami. Zadowalające efekty przynosi także laseroterapia czy krioterapia. Jednak nie każda osoba może skorzystać z zabiegów fizykoterapii i kinezyterapii. Pomoc fizjoterapeuty w wyborze odpowiednich zabiegów wspomagających leczenie rwy kulszowej będzie tu niezbędna.

Ile trwa leczenie rwy kulszowej?

Czas leczenia rwy kulszowej wynosi od kilku dni do nawet kilku lat. Jest on zależny od wielu czynników, wśród których należy przede wszystkim wymienić:

• dokładne ustalenie przyczyny powstania schorzenia,

• ogólny stan zdrowia chorego,

• szybkość podjętej reakcji na zaistniałe objawy,

• rodzaj stosowanego leczenia,

• wprowadzenie zabiegów rehabilitacyjnych,

• nawyki życiowe oraz profilaktykę.

Niestety rwa kulszowa to dolegliwość, która często pomimo podjętego leczenia nawraca. Z tego względu bardzo ważne jest, aby na etapie diagnozowania schorzenia ustalić jego przyczynę i w miarę możliwości starać się ją wyeliminować. Schorzenia kręgosłupa dotyczą dziś niestety coraz większej grupy ludzi i z tego względu konieczne jest zwiększenie społecznej świadomości w zakresie czynników, które te choroby wywołują.

21 sierpnia 2019

Główne objawy i przyczyny dyskopatii

Jakie czynniki wpływają na powstawanie dyskopatii i jakie objawy towarzyszą tej chorobie? O tym przeczytasz w artykule na sparwdzonyfizjoterapeuta.pl
Główne objawy i przyczyny dyskopatii - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

14 sierpnia 2019

Jak radzić sobie z drętwieniem i mrowieniem kończyn?

Drętwienie i mrowienie kończyn to problem, z którym choć raz w życiu zetknął się każdy z nas. Co go wywołuje i jak sobie z nim radzić?
 Jak radzić sobie z drętwieniem i mrowieniem kończyn? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

07 sierpnia 2019

Nietrzymanie moczu – przyczyny i leczenie

Nietrzymanie moczu (NTM) ma różne podłoże. Odpowiednio wcześnie wdrożone leczenie i rehabilitacja pomogą w powrocie do formy. Więcej na sprawdzonyfizjoterapeuta.pl
Nietrzymanie moczu – przyczyny i leczenie - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

24 lipca 2019

Jakie ćwiczenia wykonywać na rwę kulszową?

Rwa kulszowa to dolegliwość, z którą boryka się coraz więcej osób. Silny ból, ograniczona ruchomość. Jakie ćwiczenia wykonywać, aby uniknąć bolesnego problemu?
Jakie ćwiczenia wykonywać na rwę kulszową? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4