Jakie sporty uprawiać latem?

lista artykułów     

Jakie sporty uprawiać latem? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

22 lipca 2020

Jakie sporty uprawiać latem? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

Lato, ciepła i słoneczna pogoda oraz sezon urlopowy - to czynniki zdecydowanie sprzyjające rozpoczęciu regularnej aktywności sportowej. Jeżeli jesteś osobą, która ma takie plany, ale nie jest pewna, jaką dyscyplinę wybrać – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Ogólnorozwojowe sporty letnie to doskonały sposób na zrzucenie nadprogramowych kilogramów, zwiększenie wydolności organizmu oraz wzmocnienie wszystkich grup mięśniowych. 

 

Dlaczego właśnie latem warto rozpocząć przygodę ze sportem?

Lato to najlepszy okres na rozpoczęcie regularnej aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Ogólnorozwojowy sport uprawiany systematycznie, kilka razy w tygodniu, dotlenia wszystkie komórki ciała, wzmacnia układ krążenia, zwiększa siłę mięśni i koordynację ruchową. Powoduje również wydzielanie przez mózg hormonów z grupy endorfin (tzw. hormonów szczęścia). Odpowiadają one za dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie. 

 

Jakie sporty ogólnorozwojowe wybrać?

Większość sportów ogólnorozwojowych nie wymaga specjalistycznego sprzętu i przygotowań – na początek wystarczą chęci i trochę wolnego czasu. Rozpoczęte latem treningi pozwolą przyjemnie i aktywnie spędzić czas. Być może będą początkiem miłości do sportu, która przetrwa wiele lat. Które z nich szczególnie warto rozważyć, by sprzyjały naszemu zdrowiu i dobrej kondycji?

Jazda na rowerze

Sport znany wszystkim, jednak przez wielu niedoceniany. Systematyczna jazda na rowerze – na początek wystarczy całkowicie „amatorski” - to świetny sposób na schudnięcie i ukształtowanie atrakcyjnej, wysportowanej sylwetki. Jazda na rowerze wzmacnia mięśnie nóg i brzucha, zwiększa wydolność serca i układu oddechowego.

Lato to doskonały moment  na rozpoczęcie regularnej przygody z rowerem. Nie ograniczają nas mrozy, porywiste wiatry, śnieg czy błoto. Jeżeli temperatury w ciągu dnia przekraczają 30°C, wystarczy poczekać do wieczornego ochłodzenia lub też wstać wczesnym rankiem i zrobić trening przed pracą. Rower to również doskonały sposób na letnie dojazdy do pracy i ominięcie korków lub zatłoczonej komunikacji publicznej. 

Pływanie 

Trudno wyobrazić sobie lepszy sport na letnie upały. Zwłaszcza w naturalnych akwenach lub odkrytych kompleksach basenowych. Pływanie to sport prawie idealny, zapewniający wszechstronny rozwój fizyczny. Wzmacnia serce i układ krążenia. Ćwiczy mięśnie pleców, brzucha, ramion i nóg. Jest sportem polecanym przez fizjoterapeutów osobom mającym problemy z kręgosłupem i stawami. Dlaczego? Ponieważ ciało w wodzie waży kilkukrotnie mniej niż na lądzie, tak więc układ ruchu nie jest nadmiernie obciążony. Godzina intensywnego pływania pozwoli spalić prawie 600 kcal – więcej niż godzina biegania. 

Nordic walking

Jest to w zasadzie dyscyplina całoroczna, jednak jej uprawianie latem będzie zdecydowanie przyjemniejsze. Chodzenie z kijkami wydaje się proste, aczkolwiek aby było efektywne, wymaga opanowania poprawnej techniki. Oprócz zaangażowania mięśni nóg zmusi do pracy również bicepsy, tricepsy, mięśnie obręczy brakowej oraz odpowiadające za prawidłową postawę mięśnie pleców i brzucha. Prawidłowe wykorzystanie kijków jest również sporym odciążeniem dla kręgosłupa. Godzina nordic walkingu to wydatek energetyczny rzędu 400-450 kcal.

Jazda na rolkach

Docenią ją zwłaszcza panie jako przyjemny i skuteczny sposób na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej (godzina jazdy to spalenie ok. 700 kcal). Jazda na rolkach wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, rzeźbi pośladki, trenuje mięśnie nóg i brzucha. Płynność ruchu i brak nagłych zrywów sprawiają, że kręgosłup i kolana są mniej obciążone niż w przypadku biegania. Rolki to również sposób na zdrowe spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi, odprężenie i redukcję stresu. Dzięki niewielkiej wadze i wymiarom możemy je bez problemu zapakować do bagażnika na wakacyjny wyjazd. 

Sporty ogólnorozwojowe to nie tylko poprawa kondycji fizycznej. Uczą też walki z własnymi słabościami, kształtują silną wolę i wytrwałość w dążeniu do celu. Mogą je uprawiać praktycznie wszyscy, niezależnie od wieku i początkowego poziomu kondycji fizycznej. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim systematyczność. Wybraną dyscyplinę warto praktykować minimum trzy razy w tygodniu, stopniowo zwiększając czas i/lub intensywność ćwiczeń.

 

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

29 lipca 2020

Dieta i ćwiczenia jako profilaktyka w chorobie Alzheimera

Profilaktyka choroby Alzheimera obejmuje zbilansowaną dietę i aktywność fizyczną. Dlaczego czynniki te są ważne? Sprawdź na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Dieta i ćwiczenia jako profilaktyka w chorobie Alzheimera - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

15 lipca 2020

Jak zminimalizować ryzyko zachorowania na udar latem?

Ryzyko zachorowania na udar wzrasta w okresie letnim. Co zrobić, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia tej choroby? Sprawdź na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Jak zminimalizować ryzyko zachorowania na udar latem? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

08 lipca 2020

Sprawdzone sposoby na przygotowanie organizmu do upałów

Letnie upały zwiększają ryzyko odwodnienia i wystąpienia udarów. Jak im zapobiec? Sprawdź na SprawdzonyFizjoterapueta.pl
Sprawdzone sposoby na przygotowanie organizmu do upałów - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

27 maja 2020

Rehabilitacja online - czy ma szansę rozwinąć się po zakończeniu epidemii koronawirusa?

Telerehabilitacja ratunkiem dla pacjentów w czasie pandemii
Rehabilitacja online - czy ma szansę rozwinąć się po zakończeniu epidemii koronawirusa? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0