Dieta przy schorzeniach kręgosłupa

lista artykułów     

Dieta przy schorzeniach kręgosłupa - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

06 listopada 2019

Dieta przy schorzeniach kręgosłupa - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

Kondycja kręgosłupa rzutuje na ogólne zdrowie całego organizmu. Jak pokazują badania, blisko 84% społeczeństwa uskarża się na dolegliwości ze strony pleców. Te, często lekceważone, sprzyjają powstawaniu dyskopatii i rwy kulszowej. Tymczasem, już zmiana kilku nawyków żywieniowych może uchronić nas przed bólem i groźnymi zwyrodnieniami. Dla zdrowia kręgosłupa ważna jest bowiem nie tylko regularna gimnastyka, ale także zdrowa i zbilansowana dieta. Co jeść w schorzeniach kręgosłupa? Jakich produktów unikać? Zapraszamy do lektury!

 

Dieta w schorzeniach kręgosłupa

Dla zdrowia kręgosłupa kluczowa jest dobrze zbilansowana dieta – bogata w witaminy oraz mikro- i makroelementy wspierające funkcjonowanie układu mięśniowo-szkieletowego. Podpowiadamy, jakich produktów nie może zabraknąć w jadłospisie osób z dyskopatią i rwą kulszową.

 

Białko – do budowy kości i stawów

Białko jest jednym z podstawowych elementów odpowiedzialnych za budowę kości, chrząstek i tkanek miękkich. Najlepszym jego źródłem jest nabiał, obecny między innymi w:

  • serach,
  • twarogach,
  • kefirze.

 

Produkty te zawierają również dodatkowo wapń. Dzięki temu kości stają się twardsze i mniej podatne na uszkodzenia. Białko w dużych ilościach obecne jest również w roślinach strączkowych, takich jak:

  • soja,
  • bób,
  • fasola,
  • groch,
  • ciecierzyca,
  • soczewica.

 

Wystrzegać należy się natomiast mleka, które zgodnie z badaniami, zamiast wzmacniać kości, sprzyja ich osłabieniu. Wypłukując wapń z organizmu, przyczynia się ono do rozwoju osteoporozy. Jest też ciężkostrawne dla osób dorosłych i z tego powodu powinno być spożywane wyłącznie w okresie niemowlęcym.

 

Witaminy i minerały – dla równowagi gospodarki

Jedną z przyczyn zmian chorobowych kręgosłupa jest zaburzenie gospodarki węglowodanowej, mineralnej i kwasowo-zasadowej. Dlatego, aby utrzymać plecy w zdrowiu, konieczne jest dostarczanie mu właściwych ilości witamin: A, B, C i D oraz soli mineralnych, a zwłaszcza wapnia. Ten ostatni pierwiastek jest jednym z kluczowych składowych szkieletu – potrzebnym dla zdrowia kości i utrzymania właściwej masy kostnej przez całe życie. Dieta bogata w wapń, obecny w produktach mlecznych, ciemnozielonych warzywach liściastych i niektórych rybach, chroni nas skutecznie przed osteoporozą.

W diecie na zdrowe plecy nie może zabraknąć także magnezu, odpowiedzialnego za gęstość kości. Dodatkowo pomaga on również rozluźnić skurcze mięśni. Magnez występuje przede wszystkim w:

  • fasoli,
  • nasionach,
  • bananach,
  • ciemnej czekoladzie.

 

Dbanie o zdrowie pleców w dyskopatii, czy rwie kulszowej wspomaga też żelazo. Jako składnik hemoglobiny i mioglobiny, odpowiada ono za dostarczanie tlenu do tkanek podtrzymujących kręgosłup. Cennym źródłem żelaza są produkty mięsne, zwłaszcza mięso czerwone i podroby, a także jajka.

 

Warzywa i owoce – dla elastyczności stawów

W diecie przy schorzeniach kręgosłupa, takich jak dyskopatia czy rwa kulszowa, ważną rolę odgrywają warzywa i owoce. Przede wszystkim zapobiegają one procesowi zwyrodnieniowemu i opóźniają starzenie się stawów. Warzywa, takie jak kapusta, ogórki czy buraki, są też ważnym źródłem antyoksydantów, które zmniejszają ryzyko raka kości. Witamina C, zawarta z kolei w cytrusach, pomidorach czy szpinaku, jest potrzebna do produkcji kolagenu. Ten bierze natomiast udział w budowaniu chrząstki, poprawia stan tkanki łącznej oraz zwiększa kondycję stawów i ścięgien. Ma zasadnicze znaczenie w procesie gojenia uszkodzonych mięśni, wiązadeł i krążków międzykręgowych.

 

Ryby – pozytywnie wpłyną na kręgosłup

Dla zdrowia kręgosłupa nieocenione są również ryby, zwłaszcza morskie. To właśnie one zawierają najwięcej kwasów tłuszczowych omega-3, za sprawą których kości i stawy są bardziej sprawne i elastyczne. Zgodnie z zaleceniami dietetyków, ryby warto spożywać przynajmniej dwa razy w tygodniu. Szczególnie dobrym wyborem przy dyskopatii i rwie kulszowej są:

  • tuńczyk,
  • makrela,
  • flądra,
  • sardynka,
  • śledź.

 

Ruchomość stawów poprawiają również owoce morza i tłuszcze w postaci oliwy z oliwek oraz oleju lnianego. Te drugie, podobnie jak orzechy, zawierają dodatkowo witaminę E, wykazującą działanie przeciwzapalne.

 

Jakich produktów unikać w schorzeniach kręgosłupa?

W walce ze schorzeniami kręgosłupa, w tym dyskopatią i rwą kulszową, warto ograniczyć spożycie niektórych produktów. Na kondycję stawów destrukcyjnie wpływają zwłaszcza tłuszcze zwierzęce, olej słonecznikowy i białe pieczywo. Z diety wyeliminować należy także żywność wysoko przetworzoną, która zawiera wiele konserwantów i chemicznych dodatków, które osłabiają strukturę tkanek w kośćcu. Używki typu alkohol lub mocna kawa czy herbata, ograniczają natomiast wchłanianie cennego wapnia i białka. Należy także kontrolować ilość spożywanych cukrów. Ich nadmiar nie tylko prowadzić może do cukrzycy, ale i otyłości, która sprzyja powstawaniu chorób kręgosłupa.

 

Suplementy diety w schorzeniach kręgosłupa

Zbilansowana dieta niekiedy okazuje się być niewystarczającą dla zdrowia kręgosłupa. Na szczęście z pomocą przychodzą suplementy diety. Na rynku dostępnych jest wiele produktów, skierowanych do osób borykających się ze schorzeniami kręgosłupa – dyskopatią czy rwą kulszową. Oprócz niezbędnych witamin i minerałów suplementy zawierają często też glukozaminę lub kwas hialuronowy. Oba te składniki wspomagają produkcję mazi stawowej, która hamuje proces niszczenia stawów.

Oczywiście wszelka suplementacja powinna być przeprowadzana pod czujnym okiem lekarza i po wykonaniu badań diagnostycznych. Wówczas optymalnie dobierzemy zarówno dietę, jak i uzupełnimy niedobory witamin i minerałów o te właściwe.

 

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

20 listopada 2019

Kontuzje w sportach zimowych – jak ich uniknąć?

Jesteś fanem zimowych dyscyplin sportowych? Koniecznie dowiedz się, jak przygotować się do sezonu, aby uniknąć kontuzji!
Kontuzje w sportach zimowych – jak ich uniknąć? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

13 listopada 2019

Fizjoterapia dzieci – dla kogo jest przeznaczona i kiedy trzeba ją rozpocząć?

Fizjoterapia dzieci wspiera ich rozwój. Odpowiednio dobrane zabiegi i ćwiczenia zapewniają im zdrowie. Dowiedz się więcej na sprawdzonyfizjoterapeuta.pl
Fizjoterapia  dzieci – dla kogo jest przeznaczona i kiedy trzeba ją rozpocząć? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

30 października 2019

Migrena – dowiedz się, jak uniknąć jej nawrotów

Cierpisz na migreny? Dowiedz się, co możesz zrobić, aby uniknąć jej nawrotów. Więcej porad znajdziesz w portalu Sprawdzony Fizjoterapeuta!
Migrena – dowiedz się, jak uniknąć jej nawrotów - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4

16 października 2019

Jak uniknąć zwyrodnienia kręgosłupa w wyniku pracy biurowej?

Praca biurowa często zmusza nas do przebywania przez długi czas w pozycji siedzącej. To skutkuje bólem kręgosłupa. Co zrobić, aby uniknąć takich dolegliwości?
Jak uniknąć zwyrodnienia kręgosłupa w wyniku pracy biurowej? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3