Wpływ szybkości podejmowania rehabilitacji na powrót do pełnej formy

08 marca 2019

Liczba osób, które polecają ten artykuł: 9

Według danych opublikowanych przez NFZ na rehabilitację oczekuje blisko 1,3 mln osób. Spędzają one średnio w kolejkach 464 dni, czyli ponad rok. Każdy z pacjentów z reguły otrzymuje skierowanie na dziesięć zabiegów. W praktyce jednak okazuje się, że potrzeby zdrowotne Polaków są o wiele większe. Z rehabilitacji korzystają bowiem nie tylko osoby starsze, ale również pacjenci, którzy ulegli różnego rodzaju wypadkom, kontuzjom, jak i dzieci z wadami wrodzonymi. Im wcześniej otrzymają pomoc, tym szansa na dojście do sprawności jest większa. Jak szybko powinniśmy zgłosić się do fizjoterapeuty po wystąpieniu urazu? O tym przeczytacie w artykule.

Najważniejsza jest szybka reakcja!
Każdy, kto ma problemy zdrowotne, doskonale wie, że szybka pomoc specjalisty jest nieoceniona, a bagatelizowanie dolegliwości może doprowadzić do pogłębienia objawów. Zazwyczaj, również ze względu na dolegliwości bólowe, pierwsze czynności, jakie podejmujemy, są typowo doraźne – zaaplikowanie środków przeciwbólowych, okład, unieruchomienie i powściągliwość od aktywności fizycznej. W wielu przypadkach w wyniku chwilowej poprawy samopoczucia pacjenci rezygnują z podejmowania kolejnych działań i rehabilitacji ortopedycznej, licząc, że powstały uraz, jak się potocznie zwykło mówić „jakoś rozchodzą”. Niestety takie postępowanie może przyczyniać się do pogłębiania problemu, a nawet wystąpienia nieodwracalnych zmian w organizmie.

Trzeba pamiętać, że po udzieleniu tzw. pierwszej przedmedycznej pomocy, konieczna jest fachowa konsultacja. Jeśli uraz jest poważny, absolutnie nie należy rezygnować z wizyty u lekarza. W wielu przypadkach tylko przy pomocy specjalistycznego sprzętu i pogłębionej diagnostyki obrazowej (RTG, TK, MRI) można postawić trafną diagnozę. Lekarz pomaga ustalić dobór środków medycznych, niezbędnych w szybkim powrocie do zdrowia oraz wskazuje ścieżkę rehabilitacji ruchowej.

Wpływ rehabilitacji na powrót do zdrowia

Poddanie się fachowej opiece fizjoterapeuty w odpowiednim czasie to klucz do sukcesu w powrocie do zdrowia. Należy pamiętać, że szybkość podjętych działań będzie wyraźnie rzutowała na postępy w odzyskaniu sprawności. Wiąże się to ze zniwelowaniem skutków unieruchomienia, które prowadzi do wiotczenia mięśni, a w rezultacie nawet do ich zaników. Olbrzymim problemem jest także powstawanie ewentualnych przykurczy, które w perspektywie długiego zaniedbania mogą okazać się trudne do późniejszej rehabilitacji, a nawet w swoich skutkach powodując nieodwracalne zmiany.

Jaki szybko należy reagować?

Najlepszy czas na rehabilitację to ten, w którym uraz przestaje być w tzw. stanie ostrym. Przy zwichnięciach będzie to moment, w którym zejdzie wyraźna opuchlizna, przy złamaniach natomiast czas, w którym zakończy się proces wstępnego „zrastania”, czyli tworzenia się kości. Lekarz pomoże oszacować odpowiedni termin, mając na uwadze zarówno stan ogólny chorego, proces gojenia się jego tkanek, jak i stopień komplikacji kontuzji.

Etapy rehabilitacji

Rehabilitację można rozpocząć naprawdę wcześnie, decydując się na jej „bierną” postać. Ma ona miejsce wtedy, kiedy to fizjoterapeuta własnoręcznie pomaga w uruchamianiu ciała pacjenta, który nie ma jeszcze siły na aktywne włączenie się w ćwiczenia. Specjalista zawsze dobiera serię ćwiczeń do stanu zdrowia, co zdecydowanie pomaga w przygotowaniu do kolejnego etapu rehabilitacji. Wzmacniając wiotkie i niezdolne do samodzielnej pracy mięśnie, fizjoterapeuta sprawia, że z każdym dniem pacjenci robią postępy. W kolejnej fazie przechodzi się zazwyczaj do klasycznej rehabilitacji czynnej, w której to pacjent samodzielnie, jedynie w asyście specjalisty, wykonuje ćwiczenia.

Korzyści dla pacjenta płynące z wczesnej rehabilitacji

Najważniejszą korzyścią płynącą z wcześnie podjętej rehabilitacji jest dla pacjenta szybszy i bardziej efektywny powrót do sprawności. Znacząco zmniejsza się również ryzyko powstania stałych zmian zwyrodnieniowych, jak i konieczności zastosowania ingerencji chirurgicznych. Niesamowicie ważnym dla chorego aspektem rehabilitacji jest także zminimalizowanie dolegliwości bólowych, a co za tym idzie szybsze wyeliminowanie leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych, które obciążają zarówno wątrobę, jak i układ pokarmowy. Przekłada się to również na poprawę stanu psychicznego, co ma niemiernie ważne znaczenie w procesie rekonwalescencji.