Rehabilitacja ortopedyczna – trening czyni… zdrowie!

24 maja 2018

Rehabilitacja ortopedyczna – trening czyni… zdrowie! - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

Wystarczy chwila nieuwagi, pech, fatalny zbieg okoliczności, i nieszczęście gotowe. Złamana ręka, noga, a potem miesiąc, dwa lub trzy w gipsie, i mozolne dochodzenie do siebie po wypadku. Powrót do wcześniejszej kondycji jest długotrwałym procesem, a bez odpowiedniej rehabilitacji może być nawet niemożliwy.

Co to jest rehabilitacja ortopedyczna?

Samo określenie „rehabilitacja” oznacza kompleksowe i zespołowe działania fizyczne i psychiczne, mające na celu przywrócenie osobie poszkodowanej maksymalnej, możliwej sprawności. Rehabilitacja ortopedyczna zajmuje się przywracaniem funkcji narządu ruchu oraz sprawności upośledzonych na skutek urazów, chorób i zmian układu kostno-stawowego.

Rehabilitacji ortopedycznej poddaje się osoby w trakcie lub po leczeniu ortopedycznym, w szczególności:

• po urazach kończyn,
  • po urazach kręgosłupa,
  • po operacjach naprawczych narządu ruchu np. implantacji protez,
  • z wadami wrodzonymi i rozwojowymi narządu ruchu,
  • z dysfunkcjami narządu ruchu w wyniku porażeń, zwyrodnień i procesów chorobowych,
  • w następstwie nowotworów, zaburzeń hormonalnych i odżywczych w obrębie narządu ruchu.

Aby Fizjoterapia była skuteczna, musi być prowadzona bezzwłocznie, kompleksowo i bez przerwy, do momentu zakończenia całego procesu i przywrócenia chorego do sprawności. W Polsce, chociaż każdy ma ustawowo zapewnione prawo do rehabilitacji, brak terminów u specjalistów sprawia, że działania zostają podjęte kilka miesięcy, a nawet kilka lat po urazie, co niestety znacząco ogranicza skuteczność zabiegów.

Jakie są cele rehabilitacji ortopedycznej?

W zależności od rodzaju dysfunkcji, inny może być cel leczenia. Nadrzędnym jest oczywiście przywrócenie narządu ruchu do maksymalnej sprawności. Może być to realizowane poprzez: zmniejszenie dolegliwości bólowych stawów, ścięgien i mięśni, poprawę ruchomości stawów i uzyskanie ich stabilności, zwiększenie siły mięśni, poprawę koordynacji ruchowej, jak również naukę chodzenia czy naukę chwytania w przypadku utraty kończyny.

Leczenie rehabilitacyjne (kinezyterapia) obejmuje ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia ułożeniowe, ćwiczenia izometryczne, ćwiczenia czynne odcinków objętych urazem, a trening rehabilitacyjny można podzielić na ogólnokondycyjny oraz miejscowy.

Oprócz kinezyterapii, w procesie rehabilitacji ortopedycznej stosuje się fizykoterapię, czyli szereg dodatkowych zabiegów i bodźców, mających określony wpływ na układ narządu ruchu, znoszenie bólu, zmniejszanie obrzęków itp. Są to m.in.: elektroterapia, biostymulacja laserowa, magnetoterapia, hydroterapia, termoterapia i balneoterapia.

Dobry Fizjoterapeuta jest jak złoto – to najlepsza inwestycja w zdrowie

O tym, czy po urazie powrócisz do wcześniejszej sprawności, czy będziesz zmagał się z problemami ze strony układu ruchu przez resztę życia, w dużej mierze zadecyduje to, jak szybko zostanie rozpoczęta rehabilitacja i kto ją będzie prowadził. Zbagatelizowanie jej znaczenia lub zbyt późne rozpoczęcie ćwiczeń, będzie skutkować nie tylko wydłużonym procesem powrotu do zdrowia, ale być może nawet trwałą niepełnosprawnością, ograniczeniem ruchomości i sprawności kończyny, aż całkowity niedowład.

Zabiegi na NFZ to jedynie dodatek, który może przyspieszyć powrót do zdrowia, ale… jeśli musisz czekać miesiąc, dwa lub trzy, działania te będą już pozbawione sensu. Poszukiwania Fizjoterapeuty należy zacząć jak najwcześniej. Możesz zrobić to na naszym portalu, gdzie znajdziesz najlepszych specjalistów z Twojej okolicy.

Autor: Jerzy A. Kozłowski

25 marca 2020

Wpływ powięzi na bóle odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Powięź to włóknista struktura tkanki łącznej, która podtrzymuje i osłania nie tylko mięśnie, ale również i narządy wewnętrzne. Zaburzenia funkcjonowania powięzi skutkują uczuciem bólu – także w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.
Wpływ powięzi na bóle odcinka lędźwiowego kręgosłupa - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

18 marca 2020

Reumatoidalne zapalenie stawów to choroba, z którą boryka się coraz większa grupa chorych. Jakie są przyczyny jej powstawania i jak można jej zapobiegać? Dowiedz się więcej w portalu SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Reumatoidalne zapalenie stawów – sprawdź, czy jesteś w grupie podwyższonego ryzyka - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

11 marca 2020

Zwyrodnienie stawów to choroba przewlekła, na którą cierpi coraz więcej osób. Które stawy są najbardziej narażone? Jak jej przeciwdziałać? Czytaj więcej w portalu SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Choroba zwyrodnieniowa stawów - co sprzyja jej powstawaniu i kto jest w grupie ryzyka? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

04 marca 2020

Jak zminimalizować ryzyko zachorowania na koronawirusa?

Koronawirus w szybkim tempie rozprzestrzenia się na całym świecie. Dotarł także i do Polski. Co zrobić, aby uchronić się przed zachorowaniem? Tego dowiesz się z artykułu na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Jak zminimalizować ryzyko zachorowania na koronawirusa? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3