Profilaktyka w udarach mózgu

Profilaktyka w udarach mózgu - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Profilaktyka w udarach mózgu - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4

Co roku na udar mózgu choruje w Polsce blisko 60 000 osób. Niestety wiele z nich doznaje trwałego uszczerbku na zdrowiu, który najczęściej objawia się upośledzeniem sprawności. Porażenie układu ruchu, trudności w wykonywaniu podstawowych czynności fizjologicznych oraz uszkodzenie aparatu mowy to najczęstsze powikłania tej choroby. Co zrobić, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia udaru mózgu?

Udar mózgu – poznaj objawy tej choroby oraz jej przebieg

Udar to nagłe upośledzenie dopływu krwi do mózgu. W blisko 80% przypadków przyczyną zatkania tętnicy jest zakrzep lub zator (tak zwany udar niedokrwienny), a za pozostałe 20% udarów odpowiada pękniecie naczynia krwionośnego, które wywołuje udar krwotoczny. Choć jeszcze do niedawna choroba ta dotyczyła głównie osób w podeszłym wieku, to na przestrzeni ostatnich lat coraz częściej dotyka także 30- i 40-latków. Skoro ryzyko zachorowania jest wysokie, to warto dowiedzieć się, jakie działania profilaktyczne można wprowadzić do codziennego życia, aby prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu było bliskie zeru.

Działania profilaktyczne w udarach mózgu

Podstawą działań profilaktycznych nakierowanych na zminimalizowanie wystąpienia u nas udaru mózgu jest dbanie o naczynia krwionośne. Choć wydaje się, że zadanie to jest proste, to jednak składa się z szeregu ważnych czynności i nawyków, które warto wprowadzić do codziennego życia. Jakich? Już odpowiadamy.

• Zadbaj o prawidłowy poziom ciśnienia krwi

Poziom ciśnienia krwi u dorosłej osoby nie powinien przekraczać poziomu 140/90. Jak donoszą badania, obniżenie górnej wartości (skurczowej) nawet o 20 mmHg, a dolnej (rozkurczowej) o 10 mmHg zmniejsza ryzyko zachorowania na udar mózgu nawet o 40%. Nie bez znaczenia jest także terapia farmakologiczna. Osoby, które zmagają się z nadciśnieniem, powinny przyjmować regularnie leki obniżające poziom ciśnienia. Dzięki temu ryzyko zachorowania na udar mózgu zostanie obniżone o 25-30%.

• Badaj poziom cukru we krwi

W grupie podwyższonego ryzyka zachorowalności na udary mózgu są również cukrzycy. Niestety choroba ta ma tendencje do uszkadzania naczyń krwionośnych. Nieleczona cukrzyca może więc prowadzić nie tylko do udaru mózgu, ale i do zawału serca. Na szczęście dostęp do badań w kierunku cukrzycy, jak i terapii cukrzycowych jest obecnie wręcz powszechny. Jeśli więc mamy podejrzenie, że możemy zmagać się z tą chorobą, to nie ma na co czekać. Należy bezzwłocznie udać się na wizytę do lekarza oraz wykonać badania krwi. W przypadku potwierdzenia diagnozy konieczna będzie konsultacja z diabetologiem oraz wprowadzenie odpowiedniego leczenia.

• Walcz z nadwagą i otyłością

World Obesity Federation alarmuje, że z problemem nadwagi i otyłości zmaga się coraz większa grupa społeczna, a do roku 2025 problem ten będzie dotyczyć nawet co czwartej osoby na świecie. Dodatkowe kilogramy negatywnie wpływają na cały nasz organizm – stawy, kręgosłup, układ krążenia. Są także przyczyną powstawania cukrzycy i nadciśnienia – czyli dwóch chorób, które niestety zwiększają ryzyko udaru mózgu. Świadomość tych zależności powinna więc stać motywatorem dla osób otyłych do podjęcia próby utraty wagi.

• Bądź aktywny fizycznie

WHO, Światowa Organizacja Zdrowia, zaleca osobom dorosłym przynajmniej 150 minut umiarkowanego ruchu tygodniowo, czyli około 20 minut dziennie. Patrząc na korzyści, jakie aktywność fizyczna przynosi naszemu zdrowiu, to jasnym staje się, że każdy powinien tyle czasu codziennie wygospodarować w swoim planie dnia. Spacer do pracy lub z pracy, wchodzenie po schodach zamiast jeżdżenia windą, pływanie czy jazda na rowerze – możliwości mamy naprawdę wiele i praktycznie każdy, nawet jeśli nie jest miłośnikiem sportu, z pewnością znajdzie typ aktywności, która wpłynie pozytywnie na jego zdrowie i zminimalizuje ryzyko wystąpienia udaru mózgu.

• Unikaj sytuacji stresowych

W profilaktyce udarowej bardzo ważna jest także umiejętność radzenia sobie ze stresem. Niestety długotrwałe napięcie nerwowe sprzyja powstaniu nadciśnienia tętniczego, a to, jak już wiemy, jest jednym z czynników, który podwyższa ryzyko wystąpienia udaru mózgu. Warto więc dbać o tak zwany „work-life balance” i zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym a osobistym. Rozwój intelektualny i kariera są równie ważne, jak i odpoczynek czy spotkania w gronie bliskich oraz przyjaciół. Pamiętajmy, że zdrowie mamy tylko jedno. Zbliżający się udar mózgu często nie daje żadnych symptomów. Gdy już do niego dojdzie, liczy się dosłownie każda minuta. Wiele osób, które przeżyły zawał mózgu, chciałoby zmienić swój dotychczasowy styl życiu. Niestety w wielu przypadkach jest już za późno – choć udaje się coraz częściej uratować życie pacjentów, to skutki udaru w postaci niedowładu kończyn czy problemów z mową występują u dużej grupy osób. Statystyki dowodzą, że spośród tych, którzy przeżywają ostrą fazę udaru, połowa wraca do niemal idealnej formy, ale 30% potrzebuje pomocy w codziennym funkcjonowaniu, a aż 20% osób wymaga stałej opieki.

• Prowadź zbilansowaną dietę

Stosując działania profilaktyczne w celu zminimalizowania ryzyka zachorowania na udar mózgu nie możemy zapomnieć także o zdrowej i zbilansowanej diecie. Znane chyba wszystkim powiedzenie „jesteś tym, co jesz” w bardzo prosty sposób obrazuje wpływ spożywanych posiłków na stan naszego zdrowia. Niestety współczesne tempo życia oraz powszechna dostępność półproduktów czy gotowych, przetworzonych posiłków wielu z nas zachęca do pójścia na skróty. Takie postępowanie nie prowadzi niestety do niczego dobrego. Nasz organizm potrzebuje zbilansowanej diety, dostosowanej do naszego wieku, stanu zdrowia oraz aktywności. Działając profilaktycznie, zastąp jasne pieczywo ciemnym, jedz więcej warzyw i owoców, unikaj używek i zredukuj ilość spożywanych słodyczy. Jedz produkty bogate w witaminy C, A oraz te z grupy B. Pamiętaj też o minerałach – szczególnie ważne są potas, sód, magnez, żelazo i selen. Tych kilka prostych do wdrożenia w życie nawyków z pewnością pomoże Ci zminimalizować ryzyko zachorowania na udar mózgu.

Pamiętajmy, że nasz organizm to szereg połączeń i zależności. Jeśli jeden z organów zaczyna szwankować, to pozostałe muszą wykonywać więcej pracy. Tym samym równowaga zostaje zachwiana, a jej przywrócenie bywa trudne. Działajmy więc profilaktycznie i miejmy świadomość tego, że profilaktyka w przypadku wielu schorzeń, w tym i w udarach mózgu, odgrywa bardzo ważną rolę.