Jak radzić sobie z drętwieniem i mrowieniem kończyn?

Jak radzić sobie z drętwieniem i mrowieniem kończyn? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 4

Drętwienie i mrowienie kończyn - jak sobie z nim radzić

Drętwienie i mrowienie kończyn to problem, z którym choć raz w życiu zetknął się każdy z nas. Najczęściej występuje wtedy, gdy zbyt długo pozostajemy w wymuszonej, niewygodnej pozycji, podwijając przykładowo jedną z nóg. Wówczas nadmierny nacisk na nerwy i naczynia krwionośne powoduje dyskomfort, odczuwany jako mrowienie i ciężkość w kończynie. Jeśli zdarza się jedynie w opisanych sytuacjach, nie ma powodu do obaw. Jeśli jednak przytrafia się częściej, bez wyraźnej przyczyny, może być objawem poważnej choroby.

Drętwienie i mrowienie kończyn - czy to coś poważnego?

Szukając odpowiedzi na to pytanie na stronach internetowych, nawet pośród specjalistycznych opinii lekarzy, możemy poczuć się lekko zagubieni. Opinie są skrajne - od lekkich „nie ma się czym przejmować”, po stanowcze „natychmiast udać się na SOR lub wezwać karetkę”. Dlaczego tak się dzieje? Mrowienie i drętwienie nóg występują przy szeregu różnych - mniej lub bardziej poważnych schorzeń. Trudno jest zatem udzielić rady, nie znając konkretnego przypadku. Lekkiego drętwienia spowodowanego przeciążeniem kończyny nie można przecież rozpatrywać na równi np. z objawami padaczkowymi. Czym zatem się kierować w ocenie własnego zdrowia? Ważne są objawy towarzyszące, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Jednak, jeśli sytuacja budzi jakiekolwiek wątpliwości w swojej nagłości czy nietypowości, zawsze najlepiej niezwłocznie skonsultować się z lekarzem lub personelem medycznym.

Jakie są najczęstsze przyczyny drętwienia lub mrowienia kończyn?

Jest wiele chorób, które mogą być powodem odczuwania mrowienia w kończynach. Poniżej omówimy te najczęściej spotykane:

• Siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej - w tym przypadku drętwienie wynika z utrudnionego dopływu krwi do kończyn. Do objawów może dołączyć pieczenie, a nawet ból odczuwany przez pacjenta.

• Schorzenia kręgosłupa - pacjenci z tymi schorzeniami to najliczniejsza grupa skarżących się na drętwienie i mrowienie kończyn. Najczęstszą przyczyną jest dyskopatia, czyli przepuklina krążka międzykręgowego, które może prowadzić do nacisku na nerwy wychodzące z rdzenia nerwowego lub rdzenia w bliskości kręgów szyjnych. Zmiany w obrębie odcinka lędźwiowego i krzyżowego prowadzą do drętwienia i mrowienia kończyn dolnych, natomiast w odcinku szyjnym, kończyn górnych. Przyczyną może być także przeciążenie zupełnie zdrowego kręgosłupa.

• Niedobory w diecie - najczęściej przytrafiają się osobom z niedoborami witaminy B, magnezu i wapnia – niezwykle istotnymi dla funkcjonowania układu nerwowego. Do typowych objawów dołączyć mogą w tym przypadku także drżenie kończyn, czy bolesne skurcze.

• Parestezja, czyli inaczej czucie opaczne - występuje w wyniku uszkodzeń mięśni obwodowych lub w przypadku uszkodzenia centralnego układu nerwowego. Pacjenci skarżą się także na zmiany w odczuwaniu temperatury skóry – od silnego gorąca, pieczenia, po skrajne zimno.

• Padaczka - drętwienie może być objawem wczesnych stanów padaczkowych.

• Udar mózgu - drętwienie i mrowienie rąk to pierwsze z wyraźnych i zauważalnych objawów zbliżającego się udaru

• Zespół cieśni nadgarstka - w tym przypadku winna jest długotrwała praca, zwykle przy komputerze, w nienaturalnej pozycji. Zespół objawia się nagłym, ostrym bólem oraz drętwieniem rąk.

• Migrena - część pacjentów skarżących się na towarzyszące migrenie aury, wymienia drętwienie i mrowienie kończyn, jako objawy zbliżającego się ataku.

• Neuropatie, czyli zapalenie nerwów obwodowych - występują na skutek szeregu innych dolegliwości, takich jak: cukrzyca czy alkoholizm.

• Miesiączka - istnieje grupa kobiet, która uskarża się na mrowienie w dolnych kończynach podczas bóli menstruacyjnych.

Jakimi metodami leczy się mrowienie i drętwienie kończyn?

Uogólnienie postępowania medycznego  dla drętwienia i mrowienia kończyn jest praktycznie niemożliwe. Każdy przypadek musi być rozpatrywany osobno. Zupełnie inne kroki zostaną wdrożone przy pacjencie ze zdiagnozowanymi brakami witaminy B6, inne przy zbliżającym się udarze.

Pierwszym krokiem podejmowanym przez pacjenta, w przypadku zaobserwowania objawów, powinna być wizyta u lekarza pierwszego kontaktu. Ten, po wstępnej analizie objawów oraz przeprowadzeniu podstawowych badań, może skierować nas do neurologa, ortopedy czy fizjoterapeuty. W przypadku drętwienia i mrowienia kończyn kluczowe znaczenie ma ustalenie źródła problemu i dobranie odpowiedniego leczenia. Jeśli przykładowo zostaną wykluczone inne choroby i to problem z kręgosłupem okaże się „sprawcą” dolegliwości, bardzo ważnym okaże się kontakt z doświadczonym rehabilitantem, który pomoże ustalić plan leczenia i harmonogram ćwiczeń, pozwalających na wyeliminowanie dyskomfortu w postaci drętwienia i mrowienia kończyn.