Jak jedzenie wpływa na naszą psychikę?

Jak jedzenie wpływa na naszą psychikę? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Jak jedzenie wpływa na naszą psychikę? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

Czy wiesz, że dokonując lepszych wyborów żywieniowych, możesz kontrolować kompulsywne zachowania i przyrost masy ciała? Co więcej, możesz również zyskać większy spokój, wyższy poziom energii czy pełnię satysfakcji z codziennego życia. Jakie składniki powinny zatem znaleźć się codziennie w naszym menu, żebyśmy czuli się zdrowo i dodatkowo nie mieli problemów z samoakceptacją czy pozytywnym myśleniem?

Psychologia żywienia – co musisz o tym wiedzieć?

To, co jemy, wpływa na to, jak się czujemy. Jedzenie powinno wprawiać nas w dobry nastrój, świetnie smakować i  dodatkowo mieć właściwości odżywcze. Jeśli jednak spożywamy za mało bądź też nasze menu jest źle skomponowane, obfituje w pokarmy wysoko przetworzone czy też monotonne, bez odpowiednich właściwości prozdrowotnych, może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie oraz jakość życia.

Ucząc się, jak dokonywać zdrowszych i bardziej świadomych wyborów, możemy w prosty sposób kontrolować kompulsywne jedzenie, objadanie się czy nadmierny przyrost masy ciała. Przejmując kontrolę nad swoim apetytem, ​​możemy również zapewnić sobie poczucie wewnętrznego spokoju, zyskać więcej chęci do działania i zadowolenie z codzienności.

Eksperci uważają, że wiele czynników może wpływać na nasze odczucia dotyczące jedzenia i wybrane zachowania żywieniowe. Obejmują one:

• kulturę, w której dorastamy,

• rodzinę i kształtowane przez nią nawyki żywieniowe,

• indywidualne preferencje,

• status ekonomiczny,

• uwarunkowania psychologiczne.

Wiele osób wykorzystuje jedzenie jako mechanizm radzenia sobie z takimi uczuciami, jak stres, nuda lub niepokój, a nawet w celu przedłużenia uczucia radości. Naukowcy z Uniwersytetu w Göteborgu podjęli próbę oceny zależności pomiędzy spożywanymi pokarmami a naszym samopoczuciem. Otrzymane wyniki badań opublikowali na łamach „European Neuropsychopharmacology”. Główna autorka opracowania, prof. Suzanne Dickson tak przedstawia wnioski: „Odkryliśmy dowody na powiązanie między złą dietą a pogorszeniem zaburzeń nastroju, w tym stanów lękowych i depresji”. Naukowcy dowiedli przykładowo, że zachodzi relacja pomiędzy dietą bogatą w warzywa i oliwę (tzw. dietą śródziemnomorską) a naszym zdrowiem psychicznym. Osoby, które w swoim menu uwzględniają wspomniane produkty, w mniejszym stopniu są podatne na stany lękowe oraz depresję. Z kolei dieta bogata w tłuszcze i uboga w węglowodany wskazana jest dla dzieci cierpiących na padaczkę, niedobory witaminy B12 skutkują osłabieniem pamięci i zmęczeniem, przyczyniając się do depresji. W toku badań zwrócono także uwagę na fakt, że odpowiednie żywienie w trakcie ciąży i na wczesnym etapie życia wpływa na funkcjonowanie mózgu w dalszym życiu.

Co jeść, aby czuć się dobrze?

Trzeba pamiętać, że większość ważnych dla nas składników odżywczych występuje naturalnie w pożywieniu. Najlepiej jest więc wybierać zdrowe produkty, niż zastępować je suplementami. W naszym codziennym menu nie powinniśmy zapominać o:

• probiotykach i prebiotykach – ich głównym źródłem są jogurty, maślanki, sery, rośliny strączkowe, czosnek, cebula, jagody, banany oraz wszelkiego rodzaju kiszonki,

• owocach i warzywach – zawierają one cenne witaminy, minerały, błonnik oraz przeciwutleniacze. Szczególnej uwadze poleca się migdały, orzechy, awokado czy łososia, które to dostarczą naszemu organizmowi magnezu oraz brokuły, pomarańcze czy jarmuż, które obfitują z kolei w witaminę C.

• przyprawach – oregano, curry, kurkuma, czarny pieprz, chili oraz kminek to cenne antyoksydanty. Już jedna łyżeczka przypraw dodawana codziennie do posiłków pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie i kondycję psychiczną.

• kwasach omega – ich cennym źródłem są tłuste ryby morskie takie jak tuńczyk, makrela, łosoś oraz produkty pochodzenia roślinnego – oliwa z oliwek, słonecznik czy awokado.

Dodatkowo w naszej diecie powinny gościć produkty, które pozytywnie wpływają na nasz nastrój takie jak gorzka czekolada, kawa czy wysokiej jakości białka w postaci jajek, mięsa i ryb.

Co robić, aby zdrowo się odżywiać i móc cieszyć się dobrym samopoczuciem?

Aby czuć się dobrze i nabrać dobrych nawyków żywieniowych, warto przede wszystkim zmienić sposób myślenia. Prosto mówiąc, kontrola żywienia polega na zmianie stylu życia. Aby odnieść sukces, musimy być świadomi roli, jaką jedzenie odgrywa w naszym życiu i nauczyć się wykorzystywać pozytywne myślenie. Oto kilka wskazówek, które warto wdrożyć do codziennego życia:

• nie pomijaj posiłków,

• planuj posiłki i przekąski z wyprzedzeniem,

• prowadź dziennik aktywności żywieniowej, żeby dokładnie wiedzieć co i w jakich ilościach jesz,

• nie podjadaj w nocy,

• pij odpowiednią ilość wody,

• dbaj o aktywność fizyczną,

• nie podjadaj między posiłkami,

• zachowaj świadomość podczas posiłków – wyznacz na nie odpowiednie pory,

• kontroluj wielkość spożywanych porcji,

• nie poddawaj się rutynie – niech w Twoim menu goszczą różne składniki i potrawy,

• myśl o zdrowym jedzeniu, jak o zmianie stylu życia.

Pamiętajmy, że to, co jemy, ma ogromny wpływ na pracę zarówno naszego ciała, jak i mózgu. Spożywanie pełnowartościowych posiłków, dostosowanych do naszych potrzeb i stanu zdrowia jest najlepszym sposobem na wsparcie zdrowia psychicznego oraz fizycznego.

Co może zwiastować pojawienie się objawów bólowych w kręgosłupie?

Jeśli cierpisz z powodu nawracających ostrych dolegliwości bólowych kręgosłupa związanych z uszkodzeniami krążka międzykręgowego lub przepukliną jądra miażdżystego, zapewne chciałbyś/-abyś móc uchronić się przed tym ostrym incydentem bólowym.
Co może zwiastować pojawienie się objawów bólowych w kręgosłupie? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

Jak przygotować się na pierwszą wizytę u fizjoterapeuty?

Po pierwsze, jeśli posiadasz to weź ze sobą dokumentację medyczną dotyczącą jednostki/problemu, z którym udajesz się do fizjoterapeuty np. rezonans magnetyczny bolącego Cię kolana. To może pomóc fizjoterapeucie w trafnej diagnostyce i planie fizjoterapii.
Jak przygotować się na pierwszą wizytę u fizjoterapeuty? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

Jak fizjoterapeuta może pomóc Ci w radzeniu sobie z bólem?

Za nami już dwa wpisy dotyczące bólu, jeśli nie czytałeś zachęcam Cię do doczytania.
Dziś odpowiemy sobie na pytanie, dlaczego kiedy coś nas boli warto udać się do fizjoterapeuty?
Jak fizjoterapeuta może pomóc Ci w radzeniu sobie z bólem? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

Czemu boli Cię kolano?

Odczuwasz dolegliwości bólowe kolana i nie wiesz, dlaczego? Oto kilka najczęstszych przyczyn pojawiania się dolegliwości bólowych kolana. Pierwszym powodem jest brak pracy w pełnym zakresie ruchu.
Czemu boli Cię kolano? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0