Znaczenie profilaktyki ruchowej – ograniczanie ryzyka poważnych schorzeń

lista artykułów     

Znaczenie profilaktyki ruchowej – ograniczanie ryzyka poważnych schorzeń - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

05 sierpnia 2018

Znaczenie profilaktyki ruchowej – ograniczanie ryzyka poważnych schorzeń - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

Aby organizm mógł się prawidłowo rozwijać zarówno w sferze fizycznej, jak i społecznej, niezbędne jest wprowadzenie rożnych form aktywności fizycznej do codziennego życia.  Regularne ćwiczenia fizyczne są w stanie opóźnić następstwa pewnych procesów, zachodzących z wiekiem w organizmie człowieka. Zapobiegają również ryzyku przedwczesnego wystąpienia wielu chorób lub znacząco je ograniczają, przy połączeniu aktywności fizycznej z odpowiednią dietą.

Pamiętajmy, że ruch wpływa na ogólną sprawność i wydolność organizmu oraz na prawidłowy rozwój psychiczny (poprzez ograniczenie sytuacji, w których nasz organizm funkcjonuje w warunkach podwyższonego stresu lub ciągłego zmęczenia - a to jest niemalże pewne w momencie, gdy nie jest stosowane żadna profilaktyka ruchowa).

Aktywność ruchowa u osób starszych

Aktywność fizyczna jako forma przeciwdziałania schorzeniom, staje się coraz bardziej popularna  zarówno u mężczyzn, jak i kobiet. Każdy chce być zdrowy, pełny sił i energii do działania oraz mieć zapewniony komfort swojego życia w sposób najlepszy z możliwych.

Obecnie istnieje wiele programów propagujących aktywność fizyczną wśród osób starszych, które dzięki nim są edukowane w zakresie profilaktyki ruchowej, będącej skuteczną formą przeciwdziałania przewlekłym schorzeniom. Seniorzy zdobywają wiedzę na temat tego, jakie formy aktywności fizycznej są im zalecane oraz jak poprawnie wdrażać je w codzienne życie. Również rolą lekarza rodzinnego jest rekomendowanie propozycji spędzania aktywnie wolnego czasu. Lekarz rodzinny jest w stanie zalecić ćwiczenia najlepiej dostosowane do potrzeb Pacjenta, bowiem jest w pełni zaznajomiony z jego stanem zdrowia.

Formy aktywności ruchowej, zalecanej seniorom w ramach profilaktyki ruchowej mającej na celu zapobieganie wystąpieniom przewlekłych schorzeń, to m.in.:

  • nordic walking,
  • częste spacery,
  • jazda na rowerze,
  • regularne wizyty na basenie (pływanie, masaże wodne, zajęcia typu “Fitness w wodzie”).

 

Profilaktyka ruchowa u dzieci i młodzieży

Już od wczesnego etapu wychowania dziecka należy  propagować aktywny i zdrowy tryb życia. Odpowiedni sposób żywienia to jednak nie wszystko. Bardzo ważna jest tutaj regularna aktywność fizyczna, która wpływa na zrównoważony rozwój dziecka i jego prawidłowe dojrzewanie.

Zalety wprowadzania aktywności fizycznej dla dzieci i nastolatków:

  • zapobieganie występowaniu chorób o podłożu metabolicznym, m.in. nadwagi i otyłości,
  • wpływanie na zachowanie sprawności i kondycji fizycznej w wieku dorosłym,
  • ograniczenie ryzyka wystąpienia chorób serca, cukrzycy typu II, nowotworów,
  • ograniczenie ryzyka osteoporozy,
  • przeciwdziałanie chorobom kręgosłupa np. skoliozie czy asymetrii, na które dzieci i nastolatki są szczególnie narażone, ze względu na sposób spędzania wolnego czasu (wielogodzinne przesiadywanie przed telewizorem, gry komputerowe, konieczność noszenia ciężkiego tornistra, nieprawidłowa pozycja ciała przy odrabianiu lekcji, brak ruchu etc.).

 

Pamiętajmy, że zachęcanie młodych ludzi do aktywności fizycznej, ułatwi im nie tylko  przejście przez etap dojrzewania, ale zapewni również lepsze samopoczucie i więcej energii w dorosłym życiu!

 

Wpływ brak aktywności fizycznej na ryzyko wystąpienia chorób.

Siedzący tryb życia nie tylko zaburza prawidłową pracę organizmu, ale również negatywnie wpływa  na układ mięśniowy i oddechowy.

Co się dzieję w organizmie, gdy zaniedbana jest aktywność ruchowa?

  • układ sercowo-naczyniowy - obniżeniu ulega zdolność serca do pompowania krwi, co prowadzi do częstoskurczów, niedokrwienia organizmu, zwiększenia gęstości krwi, wystąpienia żylaków; w konsekwencji może doprowadzić również do niewystarczającego odżywienia i niedotlenienia całego organizmu,
  • układ oddechowy – problemy z odpowiednim dotlenieniem organizmu, ryzyko częstego zapalenia płuc. Mniejsza praca płuc, związana z dostarczaniem organizmowi mniejszej ilości tlenu, może powodować osłabienie mięśni międzyżebrowych i brzucha,
  • układ pokarmowy – mniejsza dawka aktywności fizycznej spowalnia procesy zachodzące w układzie pokarmowym, w konsekwencji czego proces trawienia pokarmów traci na jakości i pełnej sprawności, powodując niedokładne przetwarzanie pokarmu, to z kolei prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej i problemów z nadwagą, a w późniejszym czasie - nawet z otyłością. Zwiększa się także ryzyko powstawania zaparć oraz skłonności do przepukliny lub wystąpienia cukrzycy typu II. Problemy w układzie pokarmowym mogą także zatruwać organizm, prowadząc do częstych bólów głowy, osłabienia organizmu, denności i drażliwości oraz ogólnego złego samopoczucia,
  • układ nerwowy – brak aktywności fizycznej objawia się często problemami z koncentracją oraz słabą pamięcią. Sprawność układu nerwowego osoby nieaktywnej ruchowo słabnie, czego konsekwencją mogą być także problemy z koordynacją ruchową oraz utrzymaniem równowagi,
  • kości i stawy – osteoporoza i zwiększona łamliwość kości, spowodowana niewystarczającym dotlenieniem organizmu oraz niedokładnym przetworzeniem żywności przez układ pokarmowy, jest konsekwencją  dostarczania organizmowi zmniejszonych dawek potrzebnych składników odżywczych. To tylko niektóre z problemów, jakie czekają, na tych, którzy nie uprawiają aktywności fizycznej. Dodatkową konsekwencją może być pojawienie się  przykurczy mięśni oraz stawów, utrudniające sprawne poruszanie się oraz postępujący zanik mięśni.

 

Siedzący tryb życia i brak ruchu, mogą spowodować wiele problemów. Zastanówmy się więc, czy nie lepiej dla lepszego funkcjonowania naszego organizmu i ogólnego dobrego samopoczucia, jeśli w planie dnia znajdziemy miejsce na chociażby godzinkę spaceru czy jazdę na rowerze, np. po zakupy? Może warto wybrać się na basen lub pobiegać. Zróbmy to dla siebie z myślą o spokojnym, szczęśliwym i zdrowym życiu teraz i w przyszłości.

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

27 stycznia 2021

Zwyrodnienie stawów biodrowych i kolanowych – skuteczna profilaktyka

Choroby zwyrodnieniowe stawów kolanowych i biodrowych dotykają coraz większą grupę społeczną. Jak im zapobiegać? O tym przeczytasz na blogu SprawdzonyFizjoterapeuta.pl!
Zwyrodnienie stawów biodrowych i kolanowych – skuteczna profilaktyka - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

20 stycznia 2021

Ćwiczenia kształtujące prawidłowe nawyki ruchowe u dzieci

Kształtowanie prawidłowych nawyków ruchowych u dzieci jest bardzo ważne. Jakie ćwiczenia zapewnią najlepsze efekty? Sprawdź na blogu SprawdzonyFisjoterapeuta.pl
Ćwiczenia kształtujące prawidłowe nawyki ruchowe u dzieci - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

13 stycznia 2021

Rehabilitacja dzieci z zespołem Downa – najczęstsze schorzenia oraz ich leczenie

Dzieci z zespołem Downa wymagają specjalistycznej opieki medycznej. Bardzo ważna jest także ich rehabilitacja, która poprawia komfort i jakość życia. Na jakie typy schorzeń cierpią dzieci z ZD i jak może pomóc im fizjoterapia? Czytaj więcej na blogu SprawdzonyFizjoterapueta.pl
Rehabilitacja dzieci z zespołem Downa – najczęstsze schorzenia oraz ich leczenie - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

06 stycznia 2021

Rola fizjoterapii w życiu seniorów

Starzenie się to naturalny proces. Poprzez rehabilitację oraz opiekę innych specjalistów, w tym i psychiatry, osoby w podeszłym wieku mogą nadal cieszyć się życiem i z radością witać każdy dzień. Jak tego dokonać? Czytaj więcej na blogu SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Rola fizjoterapii w życiu seniorów - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0