Rola diety w procesie rehabilitacji pacjenta

Rola diety w procesie rehabilitacji pacjenta - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

27 sierpnia 2018

Rola diety w procesie rehabilitacji pacjenta - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 5

Odpowiednie odżywianie jest bardzo ważnym aspektem życia każdego człowieka. To co jemy, w jaki sposób, w jakich ilościach oraz w jakiej postaci sprawia, że nasze ciało jest bardziej zdrowe, szczęśliwe, sprawne – lub też nie. Zła dieta może sprawić, że smukła sylwetka stanie się jedynie wspomnieniem, zaczniemy częściej chorować, pojawi się senność, duszności, czy inne negatywne skutki nieprawidłowego odżywiania.

Dieta a rehabilitacja

Prawidłowo prowadzone zabiegi rehabilitacyjne, przy pełnej współpracy Pacjenta z Fizjoterapeutą i wsparciu dedykowaną dietą mogą przynieść rewelacyjne efekty niezależnie od przyczyny dysfunkcji organizmu (także podczas rehabilitacji przedoperacyjnej).

Powrót do pełnej sprawności po przebytych zabiegach to jednak nie tylko rehabilitacja, ale także odpowiednio dobrany i stosowany program żywienia, który ma za zadanie zwiększyć skuteczność prowadzonych zabiegów rehabilitacyjnych,  usprawnić regenerację organizmu, a w konsekwencji przyspieszyć jego przystosowanie się  do nowej sytuacji.

Praca mięśni a odżywianie

Aby mięśnie mogły skutecznie pracować, potrzebne jest ich regularne i adekwatne do potrzeb odżywianie. Mięśnie odgrywają w organizmie jedną z najważniejszych ról. Są odpowiedzialne m.in. za sprawność ruchową (poruszanie się, , podnoszenie przedmiotów etc.), stąd  tak ważne jest, aby miały one dostarczaną pełnowartościową energię, niezbędną do wykonywania swoich codziennych zadań.  Nasz organizm musi mieć wystarczającą siłę, by podjąć wysiłek, jakim jest rehabilitacja.

Jeśli chodzi o kwestię mięśni, to żadna rehabilitacja nie jest w stanie przywrócić ich do stanu pełnej sprawności, jeśli nie będzie współdziałała z odpowiednią dietą. To właśnie dostosowane indywidualnie odżywianie będzie dostarczać mięśniom składników odżywczych, odpowiednich dla ich prawidłowego funkcjonowania. Z tego powodu niezwykle istotne jest spożywanie pełnowartościowych produktów, o wysokiej zawartości witamin. Wyklucza się spożywanie żywności pełnej konserwantów, nadmiaru cukru,  soli, czy tłuszczów etc.

Zła dieta w procesie rehabilitacji może zniweczyć starania Fizjoterapeuty oraz szanse na powrót do pełnej sprawności.

Białko, wapń i witamina D, jako główne składniki odżywcze w procesie skutecznej rehabilitacji.

W zależności od rodzaju rehabilitacji, jaka jest stosowana, typów schorzeń oraz ogólnego stanu Pacjenta, zaleca się stosowanie diet bogatych w konkretne składniki odżywcze. Jest to bardzo ważne, aby wspomóc skuteczną regenerację organizmu przy jednoczesnym zapobieżeniu nadmiernemu przyrostowi wagi, czy osłabieniu organizmu. Dobrze dobrana dieta powinna wzmacniać organizm i dodawać mu energii.

Bez względu jednak na typ i sposób przeprowadzanej rehabilitacji, najważniejszymi składnikami odżywczymi i jednocześnie  dostarczającymi najwięcej energii są:

• wapń - jego największym źródłem są przetwory mleczne (mleko, jogurt, kefir, chudy twaróg),
  • białko - organizm osoby poddawanej zabiegom rehabilitacyjnym potrzebuje dużych ilości białka, które zregeneruje uszkodzone tkanki i pozwoli powrócić nam do poprzedniej sprawności. Dietetycy zalecają przyjmowanie ok. 120g białka – najlepiej w postaci produktów pochodzenia zwierzęcego, które są bogate w aminokwasy odgrywające główną rolę w procesie regeneracji tkanki mięśniowej oraz odbudowie kości,
  • witamina D – w celu jej uzupełnienia zaleca się spożywanie tłustych ryb, jak śledzie, łosoś, makrela czy sardynki, które są w nią bogate. Wwitamina D odpowiada również za prawidłową mineralizację kości.

Na jakie produkty należy uważać?

Mając na uwadze ogromny wpływ diety na powodzenie procesu rehabilitacji należy pamiętać, że z niektórymi produktami spożywczymi nie można przesadzać, lub wręcz ich unikać. Warto wiedzieć, że należy wystrzegać się spożywania pokarmów, które mogą dostarczyć organizmowi zbyt duże ilości fosforu (m.in. niektóre wędliny, sery topione i pleśniowe). Jest to podyktowane tym, że fosfor obniża wartość wapnia w organizmie, przez co u  rehabilitowanej osoby mogą wystąpić problemy w postaci osłabienia kości.

Należy również uważać na produkty sojowe, które z kolei posiadają enzymy obniżające zawartość białka w organizmie, co może  w konsekwencji wpłynąć negatywnie na procesy odbudowy mięśni.

Dietetycy nie polecają także spożywania większych ilości szpinaku, rabarbaru oraz picia mocnej kawy – wszystkie te produkty wpływają negatywnie na zawartość wapnia w organizmie, drastycznie ją obniżając.

Pamiętajmy, że dieta osoby rehabilitowanej powinna być możliwie bogata w nieprzetworzone, świeże produkty, pewnego pochodzenia - najlepiej organicznego. W przeciwnym wypadku, istnieje ryzyko zaostrzenia choroby lub spadku skuteczności zabiegów rehabilitacyjnych!

03 lipca 2019

Udar niedokrwienny – profilaktyka

Na udary choruje w Polsce co roku 60 000 osób. Co robić, aby, zminimalizować ryzyko wystąpienia u nas tej choroby? Czytaj więcej na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Udar niedokrwienny – profilaktyka - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

26 czerwca 2019

Niedotlenienie mózgu – przyczyny, objawy i konsekwencje

Niedotlenienie mózgu to stan zagrażający życiu. Dowiedz się, jakie są przyczyny tej choroby i jak można rozpoznać objawy. Więcej na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Niedotlenienie mózgu – przyczyny, objawy i konsekwencje - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

19 czerwca 2019

Otyłość – dlaczego jest groźna dla człowieka?

Otyłość to choroba cywilizacyjna, z którą boryka się coraz więcej osób na świecie. Jak jej zapobiegać? O tym przeczytasz na SprawdzonyFizjoterapueta.pl
Otyłość – dlaczego jest groźna dla człowieka? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

12 czerwca 2019

Jak rozpoznać chroniczne zmęczenie?

Jesteś ciągle znużony? Masz kłopoty z koncentracją? Może cierpisz na zespół chronicznego zmęczenia. Jak je rozpoznać? Czytaj na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
 Jak rozpoznać chroniczne zmęczenie? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2