Przygotuj organizm do sportów zimowych!

lista artykułów     

Przygotuj organizm do sportów zimowych! - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

12 lutego 2020

Przygotuj organizm do sportów zimowych! - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

Gdy za oknem pojawia się pierwszy śnieg, a temperatura spada poniżej zera, wielu z nas najchętniej zostałoby w domu. Możliwość zaszycia się z filiżanką aromatycznej herbaty i książką pod ciepłym kocem wydaje się być marzeniem wielu. Tymczasem nasz organizm potrzebuje aktywności o każdej porze roku i to bez względu na panujące na zewnątrz warunki atmosferyczne. Co możemy zrobić, aby pomimo nadejścia chłodniejszych i krótszych dni zachować pełnię sił i sprawność fizyczną? Koniecznie przeczytajcie poniższy artykuł!

 

Czego potrzebuje nasz organizm zimą?

Okres zimowy w dużym stopniu wpływa na samopoczucie i często determinuje także naszą aktywność fizyczną. Mniejsza ilość słonecznych dni, ograniczony wybór sezonowych warzyw i owoców niekorzystnie wpływają na nasz organizm. Skumulowane wcześniej rezerwy witamin i mikroelementów wyczerpują się, a my stajemy się bardziej podatni na działanie bakterii i wirusów. Do tego zazwyczaj dochodzi praca w zamkniętych pomieszczeniach, codzienny stres i nadmiar obowiązków, co stanowi dodatkowe obciążenie dla kondycji fizycznej i psychicznej.

Sytuacji tej można uniknąć, jeśli odpowiednio wcześnie zaczniemy działać. Trzeba pamiętać, że nasz styl życia determinuje to, jak się czujemy i w jakiej kondycji pozostaje nasz organizm. Odpowiednie podejście powinno uchronić nas nie tylko przed zimowymi infekcjami, ale także pomóc w utrzymaniu dobrej formy, która dla miłośników zimowych sportów jest kluczowa. Na jakie czynniki należy zatem zwrócić uwagę, aby dobrze przygotować nasz organizm do sportów zimowych?

 

Zadbaj o zbilansowaną dietę!

Okres zimowy sprzyja infekcjom. Jeśli nie chcemy spowalniać naszego tempa i robić kilkumiesięcznej przerwy od sportu, to warto wspomóc układ immunologiczny. Zbilansowana dieta, bogata w naturalną żywność, z pewnością nam w tym pomoże. Nasza dieta powinna być bogata w białka i tłuszcze, natomiast warto ograniczyć węglowodany. To one odpowiadają za przyrost masy ciała, a o to nietrudno szczególnie w okresie zimowym.

W codziennym jadłospisie miłośników sportów zimowych nie może zabraknąć owoców, warzyw czy ryb, które są źródłem kwasów omega 3. Trzeba także pamiętać o tym, że w okresie zimowym wzrasta nasze zapotrzebowanie na witaminę D3. Krótsze i mniej słoneczne dni nie zapewniają nam jej prawidłowej ilości, warto więc wybierać pokarmy bogate w tę witaminę, a w razie potrzeby zadbać o suplementację. Dzięki temu nie tylko wzmocnimy nasz układ odpornościowy, ale także i kostny.

Trzeba pamiętać bowiem, że także  nasza dieta ma wpływ na bezpieczeństwo – zimowe sporty sprzyjają kontuzjom, szczególnie w amatorskim sporcie. Jeśli naszemu organizmowi nie zabraknie cennych witamin i minerałów, to z pewnością ryzyko wystąpienia złamań czy dużych urazów będzie zdecydowanie mniejsze.

 

Przygotuj swój organizm do zimowego sezonu

Każdy fan zimowych sportów powinien przed sezonem zadbać o swoją kondycję fizyczną. Trening ogólnorozwojowy warto wprowadzić do naszego planu dnia przynajmniej na miesiąc przed startem zimowych aktywności. Trzeba przy tym pamiętać o systematyczności. Dwie lub trzy wizyty w tygodniu w centrum fitness lub na siłowni zupełnie wystarczą, aby przyzwyczaić nasz organizm do wzmożonej aktywności fizycznej. Taka regularność nie tylko pozwoli nam uniknąć groźnych przeciążeń mięśni i stawów, ale również da sygnał organizmowi, że w okresie zimowym nie planujemy zwalniać tempa.

Miłośnicy narciarstwa czy łyżwiarstwa powinni przede wszystkim zadbać o wzmocnienie stawów skokowych i kolanowych oraz mięśni - nóg, pasa biodrowego, brzucha i ramion. Należy mieć bowiem świadomość, że przeciążenie nieprzyzwyczajonego do aktywności organizmu, może szybko doprowadzić zarówno do drobnych, jak i poważniejszych kontuzji, które mogą nam zupełnie pokrzyżować plany. Prawidłowe przygotowanie fizyczne przed sezonem:

  • zdecydowanie zmniejsza ryzyko wystąpienia urazów i kontuzji,
  • sprzyja szlifowaniu techniki jazdy,
  • znacząco podnosi poziom satysfakcji z uprawiania sportu.

 

Pamiętaj o rozgrzewce!

Rozgrzewka powinna na stałe zagościć w planie aktywności każdego miłośnika sportów zimowych. Jest ważna zarówno podczas treningów przygotowujących do sezonu, jak i w jego trakcie. Tymczasem wiele osób zupełnie pomija ten etap, sądząc, że ich organizm jest perfekcyjnie przygotowany do uprawiania sportu o każdej porze. Jak się później okazuje, takie myślenie może przysporzyć wielu kłopotów. Warto więc wziąć przykład z zawodowych sportowców – każdy z nich potwierdzi, że już nawet 10-minutowa rozgrzewka wystarczy, by nasza aktywność sportowa była nie tylko bardziej efektywna, ale i bezpieczniejsza. Rozgrzewka zapewnia odpowiednie natlenienie organizmu, podnosi temperaturę ciała, sprzyja przy tym rozruszaniu stawów, uelastycznia ścięgna oraz torebki stawowe.

Zanim więc rozpoczniesz zimowy trening lub uprawnianie ulubionego sportu, wykonaj:

  • po kilka krążeń stawów skokowych, kolanowych oraz barkowych w prawą, oraz lewą stronę,
  • serię wymachów nóg w przód i tył (możesz przy tym wesprzeć się o ścianę, przydrożne drzewo czy drabinkę),
  • przynajmniej 2 serie przysiadów po 20 powtórzeń,
  • skipping A oraz C.

 

W razie pytań lub wątpliwości – skontaktuj się z fizjoterapeutą!

Pamiętajmy, że każdy z nas powinien „mierzyć siły na zamiary”. Wybór aktywności sportowej zimą powinien zawsze być indywidualnie dostosowany nie tylko do naszych preferencji, ale i stanu zdrowia. Wówczas faktycznie uprawianie sportu będzie służyć naszemu zdrowiu.

Jeśli borykamy się ze starą kontuzją lub urazem, to w sytuacji wytężonego wysiłku, mogą się one odnowić lub nasilić. Aby uniknąć takich problemów, warto o pomoc poprosić fizjoterapeutę. Pomoże on nam nie tylko w skutecznym wyeliminowaniu dolegliwości, ale także wskaże zestaw ćwiczeń, które będą dla nas bezpieczne i pomogą w przygotowaniu organizmu do zimowej aktywności.

W portalu SprawdzonyFizjoterapueta.pl znajdziesz wielu doświadczonych rehabilitantów z całej Polski. Wystarczy, że założysz konto w serwisie, by otrzymać dostęp do szczegółowych informacji o ich specjalizacji i doświadczeniu. Wystarczy dosłownie kilka kliknięć, aby umówić wizytę i skonsultować swój przypadek jeszcze przed pierwszą zimową eskapadą na narty czy w góry.

 

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

26 lutego 2020

Przyczyny i profilaktyka w drętwieniu kończyn

Odczuwasz częste drętwienie kończyn? Dowiedz się, jakie są przyczyny tych dolegliwości i jak można im zapobiegać.
Przyczyny i profilaktyka w drętwieniu kończyn - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

19 lutego 2020

Jak zapobiegać i łagodzić dolegliwości związane ze zwyrodnieniami stawów?

Zwyrodnienia stawów to bardzo bolesna dolegliwość, na którą uskarża się coraz więcej osób. Jak można łagodzić jej objawy? Sprawdź na blogu SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Jak zapobiegać i łagodzić dolegliwości związane ze zwyrodnieniami stawów? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

05 lutego 2020

Jak pozycja spania wpływa na nasz kręgosłup?

Pozycja we śnie oraz jakość materaca i poduszki ma duże znaczenie w profilaktyce schorzeń kręgosłupa. Dowiedz się więcej na blogu SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Jak pozycja spania wpływa na nasz kręgosłup? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

22 stycznia 2020

Rwa kulszowa – przyczyny i uwarunkowania

Rwa kulszowa to schorzenie, z którym boryka się coraz więcej osób. Jest to choroba czy wynik zaniedbań? | SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
Rwa kulszowa – przyczyny i uwarunkowania - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2