Konsekwencje siedzącego trybu życia

lista artykułów     

Konsekwencje siedzącego trybu życia - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl

24 września 2018

Konsekwencje siedzącego trybu życia - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 7

Praca biurowa niekiedy bywa marzeniem. Siedzenie przy biurku, kawa i ciastko, pisanie maili, rozmowy telefoniczne – z pozoru łatwo, przyjemnie i bez większego wysiłku. Po pracy szybkie zakupy i wieczór przed telewizorem lub przy komputerze. Potem sen i następnego dnia to samo. Taki tryb życia może niekiedy brzmieć całkiem interesująco dla ludzi, którzy nie oczekują od życia niczego więcej poza spokojem i prostotą, bo przecież w taki sposób nie ma szans się zmęczyć, a także nie trzeba ciężko fizycznie pracować.

Organizm człowieka ma pewne potrzeby. Tak samo jak umysł, również ciało wymaga odpowiedniej pielęgnacji oraz zabiegów. Narażając swoje ciało na przybieranie nienaturalnych pozycji, wyrządzamy mu wiele krzywdy. Nasze ciało, będąc właściwie przez cały czas w zastoju, cierpi. Jeśli dodamy do tego nienaturalne pozycje, kłopoty mamy zapewnione.

Na nietypowych pozycjach, przyjmowanych przez Nasze ciało w trakcie np. siedzenia lub leżenia, najbardziej cierpi kręgosłup, a w szczególności jego odcinek szyjny i lędźwiowy.

Zwracajmy więc uwagę na to, w jaki sposób siedzimy bądź leżymy i czy nasza pozycja jest dostosowana do możliwości naszego ciała!

 

Pamiętajmy także, że siedzący tryb życia, oznaczający częste zajmowanie pozycji siedzącej oraz brak jakichkolwiek form aktywności fizycznej może finalnie prowadzić do poważnych urazów oraz chorób! Jeśli już się zdarzy niekomfortowa sytuacja w postaci bólu bądź urazu – dowiedz się więcej na temat rehabilitacji przedoperacyjnej.

 

Zastanawiając się nad konsekwencjami siedzącego trybu życia, już od samego początku na usta cisną się przykłady typu: problemy z kręgosłupem, otyłość czy problemy z żylakami. Dla takiego stylu życia bądź pracy zdecydowanie więcej jest przykładów negatywnych aniżeli pozytywnych, o ile w ogóle pozytywne konsekwencje siedzącego trybu życia występują.

 

Mówiąc o  najpoważniejszych konsekwencjach siedzącego trybu życia, nie sposób nie wymienić przykładów takich, jak:

  • Zwyrodnienia dolnego odcinka kręgosłupa, które są najczęściej przyczynami bolesnej i uciążliwej dyskopatii. Zmiany zwyrodnieniowe w odcinku lędźwiowym spowodowane są bardzo mocnym naciskiem na kręgosłup, co ma miejsce właśnie w momencie, kiedy ciało znajduje się w pozycji siedzącej.  Gdy siedzimy i garbimy się, nacisk podczas nachylania na dolne kręgi odcinka lędźwiowego może zwiększyć się nawet o kilkaset kilo. Podczas siedzenia i garbienia się, nacisk na dolne kręgi odcinka lędźwiowego potrafi zwiększyć się nawet o kilkaset kilo. U osób ze skłonnością do zwyrodnień są one bardzo niebezpieczne i mogą w skrajnych przypadkach prowadzić do zaniku czucia w kończynach, co jest podstawą do szybkiej decyzji o operacji
  • Zaburzenia przepływu krwi – mają miejsce w momencie, kiedy nacisk na tkanki podudzia powoduje zmniejszenie objętości naczyń krwionośnych, prowadząc do nieprawidłowości przepływu krwi. Do najbardziej jednoznacznych objawów oznaczających, że coś jest nie tak z przepływem krwi w naszym ciele, może być mrowienie, pobolewanie lub tzw. zespół niespokojnych nóg. Biorąc pod uwagę to, do jak poważnych sytuacji mogą doprowadzić problemy z przepływem krwi, podczas siedzenia, warto pamiętać o prostych ćwiczeniach, takich jak np. podnoszenie i opuszczanie stóp lub samych palców, czym pobudzimy krążenie krwi w kończynach.
  • Żylaki – podręcznikowe zakładanie nogi na nogę nie jest głównym powodem żylaków. Ważniejsze są czynniki predysponujące, wśród których należy wymienić genetykę oraz systematyczne unieruchomienie.  U ludzi, którzy często doprowadzają do przeciążeniami niedotlenienia, a dodatkowo odziedziczyli skłonność do żylaków, zmiany mogą zaistnieć bardzo szybko. Początkowymi objawami, które powinny nas zaniepokoić mogą być gęsto pojawiające się pajączki.
  • Bóle krzyża – wynikają z mocnego obciążenia kręgosłupa i ciśnienia, jakie powstaje w tym momencie pomiędzy kręgami,
  • Hiperlordoza - czyli pogłębione wygięcie do przodu kręgosłupa odcinku lędźwiowym, określane często „wystającym brzuchem”,
  • Wysunięte do przodu barki – problem związany jest z nienaturalną pozycją, zajmowaną podczas siedzenia, polegająca na ciągłym pochylaniu się lub odchylaniu w sposób nietypowy,
  • Wystające łopatki - problem także związany jest z nienaturalną pozycją, zajmowaną podczas siedzenia, polegającą na ciągłym pochylaniu się lub odchylaniu w sposób nietypowy,
  • Przygarbiona szyja - sytuacja jw., problem związany jest z nienaturalną pozycją, zajmowaną podczas siedzenia, polegająca na ciągłym pochylaniu się lub odchylaniu w sposób nietypowy,
  • Cellulit – ten problem to nie tylko tłuszcz znajdujący się pod skórą. To także tłuszcz uwięziony w tkance włóknistej zawieszonej pomiędzy warstwami skóry. Przyczyną jego powstania, uaktywnienia się lub pogorszenia stanu są przede wszystkim zaburzenia krążenia krwi. Stały nacisk na tkanki wcale nie pomaga w pozbyciu się cellulitu, a tylko go uwidacznia,
  • Otyłość – siedzący tryb życia często wiąże się z brakiem aktywności fizycznej, a stąd już prosta droga do otyłości. Jemy wszystko co jest pod ręką, nie zastanawiając się nad tym, w jaki sposób wpłynie to na nasze zdrowie. Siedząc w pracy – jemy, po powrocie do domu – jemy, w domu znów siedząc - jemy. To bardzo niebezpieczna sytuacja i prosta droga do problemów z nadwagą. Pamiętajmy, że stały brak ruchu może prowadzić nie tylko do otyłości, ale również do związanych z nią poważnych chorób,
  • Zaparcia – te z kolei są konsekwencją osłabienia mięśni brzucha, spowodowanego nieprawidłową pozycją siedzącą oraz naciskiem na jamę brzuszną, mocno i oczywiście negatywnie godzącą w perystaltykę jelit. Rozwiązaniem jest ruch, który pobudza układ trawienny do pracy, a jego brak może powodować towarzyszącą zaparciu niestrawność, zgagę czy dyskomfort w żołądku i uczucie pełności,
  • Hemoroidy – trwały ucisk okolic odbytu sprawia, że krążenie krwi ulega zaburzeniu i w efekcie mogą tworzyć się żylaki powodujące w późniejszym czasie przykre dolegliwości. Pomóc w tym może stosowanie specjalnych podkładek na krzesła, które pomagają równomiernie rozłożyć nacisk pośladków,

 

Wpływ siedzącego trybu życia na kręgosłup

Kręgosłup jest szkieletem w ciele człowieka. Bez niego nie moglibyśmy stać czy poruszać się. W ludzkim organizmie, kręgosłup sprawuje bardzo ważne funkcje związane z ruchem, przez co narażony jest w największym stopniu na przeciążenia, nawet podczas zwykłych, codziennych czynności.

Często nie zdajemy sobie sprawy jak mocno forsujemy nasz kręgosłup w pozornie zwykłej dla nas pozycji::

  • podczas zwykłego siedzenia na krześle i opierając plecy o jego oparcie, na dolny odcinek kręgosłupa wywierany jest nacisk ok. 150 kg,
  • podczas garbienia się lub nadmiernego pochylania do przodu,  nacisk na dolny odcinek kręgosłupa może wynosić nawet do 270 kg,
  • w pozycji stojącej na nasz kręgosłup oddziałuje siła około 100 kg,
  • pochylając się z pozycji stojącej, dostarczamy swoim kręgom obciążenia rzędu 200 kg,

 

Jak dbać o kręgosłup? Najbardziej pożądaną pozycją dla naszego kręgosłupa, jest pozycja leżąca tzw. na wznak. W trakcie tej pozycji, obciążenie naszego kręgosłupa wynosi maksymalnie 30 kg. Lekarze dla osób cierpiących na dolegliwości kręgosłupa najczęściej polecają tę pozycję, w połączeniu z ugiętymi kolanami i podłożonym wałkiem pod podudzia.

 

Siedzący tryb życia - NIE RÓB TEGO.

Siedzący tryb życia jest wszechobecnym problemem w dzisiejszych czasach. Ludzie korzystając z wszelkich możliwych i udogodnień, stają się coraz bardziej leniwi, a aktywność fizyczną odrzucają na bok, czyniąc tym sobie ogromną krzywdę.

Sama “siedząca praca” nie jest zła sama w sobie, jednak alarmująca sytuacja pojawia się wtedy, gdy siedzący tryb życia przenosimy do domu i w konsekwencji siedzimy niemalże w czasie naszej całej dziennej aktywności, dając odpoczynek kręgosłupowi wyłącznie podczas snu, a ruchu zażywając tylko w momencie dojazdu do pracy/szkoły, domu, lub na zakupy.

 

“Siedząc róbmy to mądrze” i pamiętajmy o tym, aby wykonywać ćwiczenia odciążające - nawet podczas siedzenia w biurze, które zapobiegną zastaniu się wszystkich mięśni i stawów (np. poruszanie palcami u stóp w górę i w dół, czy ruchy okrężne wykonywane stopami).

Szukasz Sprawdzonego Fizjoterapeuty?

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!

O czym chcesz przeczytać?

Inne artykuły o fizjoterapii

19 czerwca 2019

Otyłość – dlaczego jest groźna dla człowieka?

Otyłość to choroba cywilizacyjna, z którą boryka się coraz więcej osób na świecie. Jak jej zapobiegać? O tym przeczytasz na SprawdzonyFizjoterapueta.pl
Otyłość – dlaczego jest groźna dla człowieka? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 1

12 czerwca 2019

Jak rozpoznać chroniczne zmęczenie?

Jesteś ciągle znużony? Masz kłopoty z koncentracją? Może cierpisz na zespół chronicznego zmęczenia. Jak je rozpoznać? Czytaj na SprawdzonyFizjoterapeuta.pl
 Jak rozpoznać chroniczne zmęczenie? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

22 maja 2019

Najlepsze aktywności ruchowe dla organizmu człowieka

Chcesz długo cieszyć się zdrowiem? Postaw na aktywność fizyczną! W portalu Sprawdzony Fizjoterapeuta.pl przeczytasz, jaki rodzaj aktywności warto podejmować.
Najlepsze aktywności ruchowe dla organizmu człowieka - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 7

15 maja 2019

Skolioza – przyczyny, leczenie i profilaktyka

Skolioza to wada postawy, która bezwzględnie wymaga leczenia. Jakie są jej przyczyny? Jak należy ją leczyć? Przeczytaj więcej na Sprawdzony Fizjoterapeuta.pl
Skolioza – przyczyny, leczenie i profilaktyka - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 7