Możliwości i szanse w rehabilitacji po przerwaniu rdzenia kręgowego

Możliwości i szanse w rehabilitacji po przerwaniu rdzenia kręgowego - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

Uszkodzenie rdzenia kręgowego to poważny medyczny problem, na który, jak dotąd niewiele potrafimy zaradzić. Odbudowa całkowicie przerwanego rdzenia kręgowego jest poza zasięgiem współczesnej medycyny, choć trwają szeroko zakrojone badania i próby przywrócenia sprawności osobom po takich wypadkach. Czy to oznacza, że rehabilitacja po przerwaniu rdzenia jest niemożliwa? Wręcz przeciwnie – jest niezbędna.

Przerwanie rdzenia kręgowego – jakie są rokowania?

Rdzeń kręgowy jest częścią ośrodkowego układu nerwowego (OUN), przewodzącą impulsy pomiędzy układem obwodowym a mózgiem. Inaczej mówiąc: pełni rolę łącznika pomiędzy ciałem a mózgiem. Jego przerwanie powoduje, że impulsy nerwowe nie docierają tam, gdzie powinny, czyli mózg nie ma kontaktu z narządami „podłączonymi” do rdzenia w miejscu i poniżej miejsca przerwania.

W pewnym uogólnieniu można przyjąć, że im niżej położone struktury ciała, tym niżej połączone są z rdzeniem kręgowym. Oznacza to, że przerwanie go w części lędźwiowej będzie skutkowało paraliżem nóg, czy utratą panowania nad czynnościami fizjologicznymi (wypróżnianiem, trzymaniem moczu itp.), ale górna część ciała pozostanie sprawna. Z kolei przerwanie rdzenia kręgowego w odcinku szyjnym może skutkować całkowitym paraliżem i niezdolnością do samodzielnego funkcjonowania (również oddychania), a nawet śmiercią. Na przykład uszkodzenie kręgosłupa na wysokości odcinka szyjnego C3-C5 skutkuje upośledzeniem funkcji przepony i mięśni oddechowych, co jest równoznaczne z koniecznością podłączenia pacjenta pod respirator.

Rola rehabilitacji u pacjentów z przerwanym rdzeniem kręgowym

Osoby po urazach kręgosłupa muszą zmagać się z wieloma barierami do pokonania. Niestety urazy te rokują częstokroć bardzo źle i tylko niewielka część osób wraca do sprawności, a w przypadku całkowitego przerwania rdzenia nie jest to w ogóle możliwe, choć istnieją eksperymentalne metody przywracania sprawności. Pewnymi sukcesami mogą pochwalić się na przykład Lekarze z Wrocławia.

Fizjoterapeuta pracujący z osobami niepełnosprawnymi po przerwaniu rdzenia, ma trudne zadanie do wykonania. Wie, że przywrócenie funkcji w obszarze dotkniętym urazem nie będzie możliwe, musi więc zadbać o to, by pacjent nauczył się, żyć bez pewnych funkcjonalności jak np. chwyt czy samodzielne poruszanie się. Trzeba na nowo nauczyć się wykonywania podstawowych czynności, jak chociażby ubieranie się, załatwianie potrzeb fizjologicznych, jazda na wózku itd.

U pacjentów całkowicie sparaliżowanych jest dużo gorzej. Rehabilitacja to nie tylko ćwiczenie funkcji sprawnych części ciała, ale również tych niesprawnych. Porażone mięśnie kończyn tracą na elastyczności, powstają w nich przykurcze, zaniki mięśni, odleżyny, rany itd. W skrajnych przypadkach może dojść do martwicy i zakażeń. Porażone partie ciała wymagają specjalistycznego treningu prowadzonego przez Fizjoterapeutę. Osobom z paraliżem i niedowładami zaleca się masaże klasyczne, masaże wodne, elektroterapię, biostymulację i inne zabiegi, mające na celu zapobiegać negatywnym efektom zaniku mięśni.

Autor: Jerzy A. Kozłowski

Jak ból wpływa na nasze życie?

Przede wszystkim zwróćmy uwagę, że ból możemy skategoryzować pod względem czasu trwania na ból ostry i ból przewlekły. Dzięki temu podziałowi łatwiej będzie nam przeanalizować wpływ danego bólu na nasze życie.
Jak ból wpływa na nasze życie? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

Co może zwiastować pojawienie się objawów bólowych w kręgosłupie?

Jeśli cierpisz z powodu nawracających ostrych dolegliwości bólowych kręgosłupa związanych z uszkodzeniami krążka międzykręgowego lub przepukliną jądra miażdżystego, zapewne chciałbyś/-abyś móc uchronić się przed tym ostrym incydentem bólowym.
Co może zwiastować pojawienie się objawów bólowych w kręgosłupie? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

Chcesz zwiększyć swoją aktywność fizyczną a nie wiesz jak się do tego zabrać i jaką aktywność wybrać? Udaj się do fizjoterapeuty a on pomoże Ci dobrać właściwą aktywność do Twojego stanu zdrowia. Jeśli chcesz znaleźć dobrego specjalistę skorzystaj z wyszukiwarki na stronie sprawdzonyfizjoterapeuta.pl.
Dlaczego przed rozpoczęciem wzmożonej aktywności fizycznej warto udać się do fizjoterapeuty? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0

Jak przygotować się na pierwszą wizytę u fizjoterapeuty?

Po pierwsze, jeśli posiadasz to weź ze sobą dokumentację medyczną dotyczącą jednostki/problemu, z którym udajesz się do fizjoterapeuty np. rezonans magnetyczny bolącego Cię kolana. To może pomóc fizjoterapeucie w trafnej diagnostyce i planie fizjoterapii.
Jak przygotować się na pierwszą wizytę u fizjoterapeuty? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 0