Łokieć tenisisty - problem, który dotyczy nie tylko sportowców!

Łokieć tenisisty - problem, który dotyczy nie tylko sportowców! - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 7

Odczuwasz silny ból w okolicy łokcia, który promieniuje do przedramienia oraz nadgarstka i wzmaga się podczas chwytania przedmiotów, zaciskania czy obracania dłoni? Jeśli tak, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że cierpisz na tak zwany „łokieć tenisisty”.

Łokieć tenisisty – choroba, która nie dotyka tylko sportowców

Łokieć tenisisty, zwany także bocznym zapaleniem nadkłykcia, to schorzenie, które powodowane jest zmianami degeneracyjnymi w budowie ścięgien. Choć przez wiele lat uważano, że dolegliwość ta wywoływana jest stanem zapalnym, to jednak badania dr Nirschla dowiodły, że przyczyny należy upatrywać w uszkodzeniu włókien kolagenowych tworzących ścięgna oraz w nieprawidłowym ukrwieniu w miejscu przyczepu ścięgna do kości. Łokieć tenisisty zwykle objawia się w sytuacji, gdy ścięgna w łokciu są przeciążone na skutek wykonywania powtarzalnych ruchów nadgarstka i ramienia.

Jak można się domyślać, nie tylko sportowcy są narażeni na tego typu dolegliwości. Tenisiści uprawiający ten sport zawodowo, jak i amatorsko, stanowią zaledwie 10% ogółu pacjentów z problemem „łokcia tenisisty”.  Czynniki, które mogą zwiększać ryzyko wystąpienia łokcia tenisisty to:

• Wiek - dolegliwość ta najczęściej występuje u osób w wieku od 30 do 50 roku życia.
  • Zawód - ludzie, którzy wykonują zadania związane z powtarzającymi się ruchami nadgarstka i ramienia, są bardziej narażeni na rozwój łokcia tenisisty. W grupie podwyższonego ryzyka są hydraulicy, mechanicy, malarze, stolarze, rzemieślnicy, kucharze oraz osoby pracujące przy komputerach (sekretarki, informatycy, pracownicy biurowi).
  • Niektóre sporty - uczestnictwo w sportach rakietowych zwiększa ryzyko wystąpienia łokcia tenisisty, szczególnie w przypadku stosowania słabej techniki gry.

Poznaj objawy łokcia tenisisty

Jednym z głównych objawów towarzyszącym tej chorobie jest silny ból po zewnętrznej stronie łokcia, który potęguje się przy próbie zaciśnięcia dłoni, podnoszenia przedmiotów czy wykonywania ruchów obrotowych w obrębie nadgarstka. Zwykłe, codzienne czynności stają się wówczas prawdziwym wyzwaniem – podniesienie kubka, uczesanie włosów, otworzenie drzwi.

W jaki sposób lekarz diagnozuje łokieć tenisisty?

Podczas badania fizykalnego lekarz może wywierać nacisk na dotkniętą chorobą okolicę lub poprosić o różne sposoby poruszania łokciem, nadgarstkiem i palcami.

W wielu przypadkach historia choroby i badanie lekarskie dostarczają lekarzowi wystarczających informacji, aby zdiagnozować łokieć tenisisty. Jednak w sytuacji, gdy lekarz podejrzewa, że coś innego może być przyczyną symptomów, może zasugerować wykonanie badania rentgenowskiego lub USG.

Jak leczyć łokieć tenisisty?

Skoro udowodniono, że nie jest to schorzenie wywołane stanem zapalnym, to zastosowanie leków przeciwzapalnych nie przyniesie tu poprawy. Warto oczywiście uśmierzać ból odpowiednimi medykamentami i stosować zimne okłady, jednak terapia zasadnicza powinna przybrać formę:

1. Fizjoterapii – w przypadku, gdy dolegliwości pojawiły się w wyniku przeciążenia, to warto wprowadzić do terapii zabiegi manualne, które rozluźnią mięśnie. Często lekarze zalecają także zabiegi fizykoterapii (jonoforezę, ultradźwięki, krioterapię) oraz kinezyterapię. Odpowiednie odciążenie stawu, połączone z ćwiczeniami pod okiem specjalisty oraz masaże, często przywracają pacjentom pełną sprawność.
  2. ESWT – terapia falą uderzeniową, która przyspiesza proces regeneracji zdegenerowanych tkanek. Podczas zabiegu poprawione zostaje ukrwienie miejsca zmienionego chorobowo oraz zwiększa się produkcja kolagenu, czyli podstawowego budulca ścięgien. Pierwsze efekty zauważyć można po około 5 zabiegach, a w przypadku starszych urazów po 15.
  3. Iniekcje PRP (Platelet Rich Plasma) – czyli ostrzykiwanie łokcia preparatem płytkowym otrzymanym z krwi osoby borykającej się z łokciem tenisisty. Jest to stosunkowo nowa metoda, która bardzo dobrze rokuje na przyszłość.
  4. TOPAZ – to mało inwazyjny zabieg chirurgiczny, który nie wymaga restrykcyjnych ograniczeń w codziennej aktywności. Polega on na wprowadzeniu do miejsca objętego stanem chorobowym elektrody, która generuje energię fal radiowych stymulujących odnowę uszkodzonego ścięgna.

W praktyce jedynie niewielki odsetek osób cierpiących na łokieć tenisisty wymaga bardziej inwazyjnego leczenia i zabiegu operacyjnego. Zwykle proces leczenia łokcia tenisisty trwa od 6 do 12 tygodni.

Czy można uchronić się przed łokciem tenisisty?

Zdecydowanie tak. Jeśli trenujemy sporty rakietowe, to bardzo ważną kwestią jest wypracowanie odpowiedniej techniki oraz noszenie opasek podczas gry. W sytuacji, gdy objawy chorobowe pojawiają się wśród reprezentantów innych zawodów, to warto wdrożyć środki zmniejszające ryzyko wystąpienia tego zespołu chorobowego.

Pracownicy biurowi oraz osoby pracujące przy komputerach powinny pamiętać o odpowiednim podparciu przedramienia na biurku podczas pracy. Należy także zadbać o odpowiednie ułożenie dłoni na klawiaturze i myszce – nie powinny one być zbytnio odchylone do tyłu.

Osoby wykonujące prace manualne oraz wymagające zwiększonego nacisku dłoni powinny dbać o odpowiednie rozluźnienie mięśni oraz częstą zmianę pozycji rąk.