Czym jest ból?

Czym jest ból? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

Zgodnie z definicją podaną przez IASP (International Association for the Study of Pain 2020) ból jest to przykre doznanie czuciowe i emocjonalne związane, lub przypominające doznanie związane z aktualnie występującym lub potencjalnym uszkodzeniem tkanek.

Ale co to naprawdę dla Nas oznacza?

Oznacza to, że ból możemy odczuwać jako doznanie zmysłowe, kiedy uderzymy się w jaką część ciała to ona nas po prostu boli i to czujemy, ale również ból zawiera aspekt emocjonalny, np. zirytowanie, że ciągle nas boli, mimo że uderzyliśmy się jakiś czas temu bądź lęk przed pogorszeniem się objawów bólowych itp.

A co oznacza to, że ból związany jest z rzeczywistym lub potencjalnym uszkodzeniem tkanki?

Wyobraźmy sobie sytuację, że dotykamy ręką gorącego żelazka, gdy czujemy wysoką temperaturę, która zaczyna dla nas być nieprzyjemna, bolesna szybko zabieramy rękę z żelazka. Patrzymy na rękę, ale nie ma na niej śladów oparzenia. To jest właśnie to potencjalne uszkodzenie tkanki. Nasz organizm jest bardzo mądry i gdy jakieś bodźce są na tyle mocne, że mogłyby zagrażać naszemu zdrowiu np. ciepłe żelazko, silny ucisk, zimna woda itp. I powodować uszkodzenie tkanek to Nasz mózg interpretuje to jako doznania bólowe od których należy uciec. Jest to Nasz mechanizm obronny. W sytuacji gdybyśmy nie mieli takiego mechanizmu, trzymalibyśmy nadal rękę na gorącym żelazku, do momentu, w którym doszłoby do poparzenia, czyli uszkodzenia tkanek, a w odpowiedzi na uszkodzenie pojawiłyby się doznania bólowe.

Co jeszcze warto wiedzieć o bólu?

Ból jest doznaniem subiektywnym. Oznacza to, że każdy z Nas w inny sposób może interpretować doznania bólowe oraz inna siła bodźca będzie te dolegliwości bólowe wywoływać. Na to jak odbieramy doświadczenie bólu wpływa wiele czynników. Jednym z nich są czynniki biologiczne, a na nie maja również wpływ wcześniejsze doznania bólowe, których doświadczyliśmy w czasie naszego życia. Na doznania bólowe wpływają również czynniki psychologiczne. Osoby cierpiące na depresję, gorzej znoszą doznania bólowe oraz mogą cierpieć z powodu idiopatycznych bóli. Ponadto odczucie lęku i strachu może potęgować odczucia bólowe. Lęk może być wywołany obawą przed ruchem, obawą przed nasileniem lub pojawieniem się dolegliwości bólowych, ale również lęk związany z trudnymi sytuacjami życiowymi może mieć znaczący wpływ na ból. Ostatnim czynnikiem, który może przyczyniać się do tego jak dana osoba odczuwa ból są czynniki społeczne, to w jakim środowisku się wychowywaliśmy czy w jakim środowisku pracujemy, żyjemy. Osoba, która żyje w środowisku, w którym mówienie o bólu było przejawem słabości i wiązało się z krytyką może w inny sposób odbierać doznania bólowe niż osoba, która w momencie pojawiania się bólu była otaczana znaczną opieką i uwagą ze strony innych osób w jej środowisku.

Do tematu bólu jeszcze wrócimy, bo jest o czym mówić!

Jeśli borykasz się z bólem, który utrudnia Ci funkcjonowanie lub pogarsza jakość Twojego życia to znajdź fizjoterapeutę, który może Ci w tym pomóc na sprawdzonyfizjoterapeuta.pl.

Bibliografia:

1. Norrbrink C., Molin B., Lundeberg T. (red) Ból z perspektywy fizjologii. Wydawnictwo Exemplum, Poznań 2013.
  2. www.ptbb.pl Polskie Towarzystwo Badania Bólu

Artykuł przygotowany przez eksperta portalu Agnieszkę Polaczek

Zapraszamy do umawiania wizyt u Pani Agnieszki przez e-rejestację portalu.

Jak ból wpływa na nasze życie?

Przede wszystkim zwróćmy uwagę, że ból możemy skategoryzować pod względem czasu trwania na ból ostry i ból przewlekły. Dzięki temu podziałowi łatwiej będzie nam przeanalizować wpływ danego bólu na nasze życie.
Jak ból wpływa na nasze życie? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 3

Co jest dobre dla naszych stawów?

Czy zastanawiałeś/łaś się kiedyś co zrobić, żeby jak najdłużej cieszy się zdrowymi stawami bez bólu? A może cierpisz już z powodu dolegliwości bólowych stawów i zastanawiasz się czy możesz coś z tym zrobić? Oto parę informacji, które pomogą ci lepiej zrozumieć swoje ciało i dobrze o nie zadbać.
Co jest dobre dla naszych stawów? - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 2

Światłolecznictwo – rodzaje zabiegów i ich skuteczność

Światłolecznictwo to metoda w fizykoterapii, która polega na leczeniu wybranych partii ciała światłem. Kto powinien korzystać z tych zabiegów i na co pomagają?
Światłolecznictwo – rodzaje zabiegów i ich skuteczność - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 14

Dziedziny medycyny najczęściej wspierane fizjoterapią

Fizjoterapia pomaga pacjentom w powrocie do zdrowia i pełni sił. W jakich typach schorzeń jest pomocna? O tym przeczytacie w artykule.
Dziedziny medycyny najczęściej wspierane fizjoterapią - SprawdzonyFizjoterapeuta.pl Liczba osób, które polecają ten artykuł: 12